Läsarfråga: Hur bokför och fakturerar jag utlägg?

Emma undrar:

Har just börjat recensera filmer för en dagstidning och ska nu fakturera. Min arbetsgivare menade att jag skulle lägga på kostnaden för biobiljetterna på fakturan. Snabb som man vill vara tänkte jag nu göra det på kommande faktura men hur gör jag? Lägger jag bara på ”utlägg för biobiljett” och hur gör jag med momsen? Vad ska jag lägga på för moms på biobiljetter?

Svar: Hej Emma. Du skulle fått svar för några dagar sedan, men jag var först tvungen att höra med min redovisningskonsult… Jag hade precis en liknande fråga.
Först och främst: Priset på biobiljetter är inklusive 6 procent.

Du drar först biobiljetten på ditt eget företag, precis som du gör med en vanlig kostnad. Du bokför alltså som vanligt.

När du sen fakturerar skiljer du inte på moms och netto-kostnad för biljetten (för du har ju redan dragit momsen på ditt företag). Kostade den 90 kronor så skriver du ”utlägg för biobiljett, 90 kronor”, plus arvode för texten du skrev, plus momsen på texten.
När tidningen sen betalar, bokför du pengarna för dina utlägg under ett passande konto. Jag vet att det finns ett som heter ”ersättning för resekostnad”, det finns säkert något som heter ”ersättning för utlägg” också. Om inte, kan du bara skapa ett nytt konto i ditt bokföringsprogram.

Hoppas det här hjälpte dig.

/Lina

12 kommentarer

Filed under Nybörjartips, Ta betalt

12 responses to “Läsarfråga: Hur bokför och fakturerar jag utlägg?

  1. Emma

    Lina!

    Tack så hemskt mycket för hjälpen!

    Nu finns frilansbloggen som bokmärke på min Mac..

    Verkligen en användbar och bra sida!

  2. Precis samma sak gick jag runt och funderade på. Så man ska alltså inte lägga på moms för utläggen på fakturan…

  3. Nej, precis. Jag gissar att det är för att när man själv dragit momsen i den egna bokföringen, så kan samma moms inte dras igen av ens uppdragsgivare.

  4. Jag har en fråga som på sätt och vis handlar om samma sak. Ställer den här så får ni svara om ni kan och vill.

    Om man ska recensera en restaurang, skriva om matkulturen i ett land eller testa vårens nya viner…
    Får man då köpa, äta, frossa och dricka på sitt företags bekostnad hursomhelst?

    Det finns ju många snåriga regler om mat och dryck. Men om det hade varit litteratur eller lokaltrafiken som skulle ”testas” skulle det ju inte varit något konstigt.

    Björn

  5. ”Hur mycket som helst” får man nog inte käka och dricka… Vet att jag testade Göteborgs hotell-barer för Metro en gång, och då drog jag av en drink eller dylikt på varje ställe. :) Det var ett roligt jobb!

  6. Tror att man måste kunna bevisa att avdragen varit rimliga. Ska kika lite på det, och hittar jag något speciellt så återkommer jag.

  7. Tack! Jag misstänkte att det var ungefär så. Fritt fram fast med måtta.

  8. lisagahnertz

    Inga helrör, med andra ord.

  9. Såvida det inte är motiverat!

    Rubrik: ”Så full blir man av ett helrör”

  10. lisagahnertz

    Damn. Att jag inte tänkte på den vinkeln.

  11. Haha! Jag kan också tänka mig ett knäck för att kora stans bästa chokladdessert. Mm, my kind of knark…

  12. Lasse

    Skilj på utlägg och omkostnader. För utlägg har du varken avdragsrätt för moms eller i inkomstdeklarationen. För omkostnader har du avdragsrätt till både moms och inkomstdeklaration, men ska naturligtvis redovisa moms och ta upp i inkosmtdeklarationen det du får av uppdragsgivaren. Utlägg är bara pengar in, pengar ut utan att det pverkar din moms eller resultaträkning.
    Till slut för det samma effekt med det är ändå viktigt att det blir rätt.

    Om jag för en kunds räkning skickar ett rekomenderat brev till en myndighet och samtidigt betalar någon form avgift till myndigheten. Pengen för det rekommenderade brevet är en omkostnad som jag har, medan avgiften till myndigheten är ett utlägg. Jag har ju ingen ”affärsrelation” med myndigheten, men det rekommenderade brevet är en kostnad jag har haft för att utföra uppdraget. Kunden får naturligtvis betala båda sakerna (+ arvodet till mig)