Jag lämnar a-kassan

I dag begär jag utträde ur a-kassan. Och jag tänker inte gå med i en ny. Detta beslut har föregåtts av mycket grubblande, men jag tror att det är rätt val för mig.
Varför? Jag har ju alltid förespråkat det där med a-kassor och fackförbund och så vidare, och nu går jag tvärtemot mina egna åsikter (för nej, jag är inte med i SJF heller, men det är ett annat inlägg).
Som frilansjournalist med eget företag har jag helt enkelt ingen stor nytta av a-kassan. Ponera att jag ”blir arbetslös”, det vill säga avvecklar företaget. Antagligen gör jag det för att det en längre tid har gått väldigt dåligt ekonomiskt, och de futtiga procent jag då får ut av min inkomst kommer inte att vara till stor nytta. Jag måste också helt avveckla företaget och skulle jag medan jag får a-kasseersättning sälja den minsta lilla artikel – då med a-skatt – krävs uppdragsgivaren på arbetsgivarintyg och jag måste skicka in en massa blanketter. Och kanske till och med förlorar ersättningen.
Om det nu bli a-kassetvång (gud förbjude) skulle jag hellre välja SmåA, Småföretagarnas a-kassa, än SJF:s. SmåA baserar ersättningen från den sammanlagda inkomsten under de senaste tre åren, snarare än de senaste sex månaderna som det är i övriga a-kassor. Men grejen är att som journalist är det svårt att bli riktigt arbetslös – det är skillnad från att vara småföretagare med egen butik eller byggfirma eller whatever.
Så jag väljer den osäkra vägen. Och hoppas att jag väljer rätt

/Lisa

4 kommentarer

Filed under Frilansvardagen

4 responses to “Jag lämnar a-kassan

  1. Jag har varit med i SmåA hela livet så har även min sambo. Sedan höjningen betalar vi över 7000 om året. Det känns surt eftersom vi inte har möjlighet att få a-kassa såvida vi inte helt avvecklar våra företag (?)

    Ändå vågar jag inte riktigt gå ur men jag tror det är det rätta.

  2. frilansbloggen

    Ja, det är hemskt knepigt. Vi får väl se om jag gjort rätt i framtiden… Scary.

  3. Pingback: Frilansjournalisten mer kulturarbetare än journalist « Frilansbloggen

  4. Det tycker jag att du gör rätt i det är mycket bättre att spara till en egen a-kassa. Det är inte säkert att när du behöver a-kassa att du kommer att få detta. Reglerna ändras ju .