Sommartorka – trots regn

Det spelar egentligen ingen roll hur mycket eller lite det regnar under en medelsvensk sommar – på ett ställe är det alltid torka under juni, juli och augusti: tidningsredaktionen.
Redan har de börjat dyka upp i min mejlbox: ”out of office”-svaren. Det är tidigt. Förra sommaren upptäckte jag att det är omöjligt att sälja in nya idéer i juli (därför tar jag semester i juli i år), och att det var nästan lika svårt ända in i slutet av augusti. I år lär jag mig att det börjar redan i juni. Innan midsommar. Och trots att det fortfarande finns vissa redaktörer på plats, tycks de redan gått ned för vila. Semestertider är ett gissel för min bransch. Ska vi behöva vända oss till att kränga glass under sommarmånaderna?

Men. Jag har ju mina strategier såklart. Den vassaste är att skriva jäkligt många säljmejl, som jag sedan kan spamma ut i augusti. Nu har jag dessutom uppenbarligen tid att vässa dem med gedigen research och schyssta formuleringar.
Min andra strategi är att se över mina långsiktiga mål, som Lina skrev så bra om här.
Min tredje är att faktiskt slå ner lite på takten och njuta av livet. För av erfarenhet vet jag att på sådana här förrädiskt lugna perioder, följer alltid de riktigt djävulusiskt hektiska.

/Lisa

Lämna en kommentar

Filed under Frilansvardagen, Komma vidare

Kommentarer inaktiverade.