Stoppa tidstjuvarna

Att disponera sin arbetsdag kan vara knepigt som frilans. Små, vid en första anblick oansenliga, tidstjuvar kan ibland stjälpa en hel dag. För mig är det främst två bovar som ställer till det.

Nummer ett: Jag har lätt att fastna i mejlträsket, särskilt om jag har viktig kontakt på gång med en redaktör eller en intervjuperson. Följaktligen kollar jag mejlen var femte minut, vilket är tämligen bortkastad tid.

Nummer två: När telefonen ringer när jag är mitt inne i ett flow. Bonjour avbrutna tankebanor! Missförstå mig inte, jag har inget emot ett avbrott och lite dösnack då och då, men ibland måste man arbeta ostört.

Så, hur gör jag för att få tid till den där viktiga, koncentrationskrävande arbetsuppgiften? Ganska enkelt, men skrämmande för många i mediabranschen: jag pluggar ur och gör mig onåbar. Går iväg med den gamla laptopen som saknar bredbandsuppkoppling, lägger av telefonluren, stänger av mobilen. För i cirka 99 procent av alla fall när någon försöker nå en, är det inte så viktiga saker de vill säga. Det mesta kan vänta några timmar.

Slutligen, för att bli ännu mer effektiv borde jag överlag skära ner bra mycket mer på det nervösa mejlkollandet. Jag har som mål att kolla mejlen enbart tre gånger om dagen; morgon, lunch och middag. Det har en effektivitetsguru rekommenderat.
Som sagt, jag jobbar på det.

/Lisa

Lämna en kommentar

Filed under Frilansvardagen

Kommentarer inaktiverade.