Lästips om bokföring

Det är kanske tur att en bulle om dagen inte är avdragsgill, som Lina upplyste om nedan. Kakmonstret i mig hade helt klart gått i fällan.

Men att veta vilka avdrag man faktiskt kan göra är inte så dumt. Jag återkommer ofta till:

Bokföring – Praktisk handbok med konteringsexempel, av Björn Lundén och Ann-Britt Smitterberg. Om blotta tanken på bokföring och kontering ger dig krupp, kan jag trösta med att den här boken har allt du behöver veta för att inte förvilla dig med debit och kredit.

Kulturarbetarboken – Ekonomi, skatt, deklaration, också av Björn Lundén. Här finns tricks även vi journalister kan gå lös på.

Nackdelen med att beställa från Björn Lundén (förutom att hans hemsida är knackad typ 1997) är att man några gånger om året får direktreklam med nya, fantastiska bokföringsböcker som man absolut måste beställa. Han är inläst på marknadsföring, den där Björn. Men det är smällar man får ta för några riktigt bra och relevanta böcker om bokföring.

(Bonustips: för att göra min löpande bokföring roligare har jag också köpt en konteringsstämpel. Det känns väldigt handfast och seriöst att stämpla med den på bokföringsordrarna! Och så luktar det ”arkivbeständiga” bläcket äckelgott.)

/Lisa

3 kommentarer

Filed under Länktips, Pappersarbete