Nyheter kontra berättande

När jag läser Vanity Fair eller annan valfri amerikansk kvalitetstidning hör man mig ofta sucka över bristen på utrymme i Sverige till sådana här långa, genomarbetade reportage. Sådana som får ta tid att både läsa, skriva och smälta. Som inte bara är 2000 tecken om en trend, en nyhet, en aktuell person.

Här har tidningen Filter kommit in som en räddande ängel på marknaden, och om berättandeboomen och Filter skriver Maja Aase, tidigare chefredaktör på Journalisten, i dag om på Expressen Kultur.

Hon påpekar att de långa reportagen är dåligt betalda. Och att få av dagens journalister behärskar att berätta en historia. Jag tror att de två förmodligen hänger ihop – dåligt betalt och få publiceringsforum kräver en sjusärdeles driven journalist. Plus att Sveriges mediamarknad är extremt nyhetspräglad.

Jag hoppas på ändring av det.

/Lisa

Lämna en kommentar

Filed under Länktips, Mediavärlden

Kommentarer inaktiverade.