Nybörjartips: F- eller A-skatt?

Okej, du har bestämt dig: Du ska börja frilansa. Gratulerar!

Förhoppningsvis har du varit förutseende nog att spara kvitton på dator, anteckningsblock och diktafon. Du har nämligen rätt att göra avdrag för sånt du köpt upp till ett halvår innan du startade företaget (vilket för dummies kort och gott betyder mindre skatt att betala = mer pengar i fickan).

Högt på din ”att göra”-lista står val av skattesedel. Det är lika sexigt och viktigt som det låter. Det handlar om hur du tar betalt av dina uppdragsgivare, och hur du ska betala din skatt. Du har tre alternativ:

1. A-skatt. Som du har nu, pengarna kommer in skattade och klara på ditt konto. Ger mindre pappersarbete för dig, men mer för dina uppdragsgivare. Har du tur går det hur bra som helst att frilansa med A-skatt. Men flera tidningar uppger att de inte köper av A-skattare på grund av den extra administrationen.

2. F-skatt. Mer pappersarbete för dig, inget för dina uppdragsgivare. Du skickar proffsiga fakturor. En F-skattsedel intygar att ditt företag är reko. Men, du kan inte ta vikariat som anställd med F-skatt.

3. F/A-skatt. För dig som både vill ha och äta kakan samtidigt. Du kan jobba deltid som anställd, och fakturera dina frilansgrejer.

Här kan du läsa mer om vilken skattesedel som passar dig, och beställa blanketten SKV 4620, som du skickar in till Skatteverket.

Lycka till!

/Lina

4 kommentarer

Filed under Nybörjartips

4 responses to “Nybörjartips: F- eller A-skatt?

  1. Hej,
    jag har en fråga ang. avdrag. Du nämner i ditt inlägg att man kan göra avdrag för sånt man köpt upp till ett halvår innan man startade företaget,men hur bevisar man exakt vilket datum man startade företaget? Jag har enskild firma i mitt eget namn och har alltså inte anmält mig till PRV, så hur kan jag ”bevisa” att jag startade mitt företag nu i oktober? Är det från det datum jag ansöker om F-skattsedel? Vore jättetacksam för svar!
    Mvh,
    Jenny

  2. linafarm

    Hej Jenny,

    jag är 99 procent säker på att det är dagen då du får ditt registreringsbevis från Skatteverket. Varken registrering hos PRV eller Bolagsverket krävs för enskild firma. Men kolla för säkerhets skull med SV.

  3. Jenny

    Kanon, jättetack för hjälpen!

  4. Pingback: Nybörjartips: F- eller A-skatt? « Spalten