Nybörjartips: Sälj din idé

Du har en idé till en artikel och du vill få den publicerad. Det är första steget. När du researchat tillräckligt för att veta att din idé faktiskt håller (intervjupersoner ställer upp, du har grundläggande information/fakta för att vinkeln ska hålla, du vet att idén inte gjorts tidigare av dem du vänder dig till), är det dags att presentera den.

Vissa frilansar gillar att ringa redaktören i fråga och presentera sin idé. Andra – inklusive jag själv och Lina – föredrar att först skicka ett mejl. Båda tillvägagångssätten har sina för- och nackdelar.

Ringer du direkt får du förmodligen snabbt en hint om idén är intressant eller inte. Du kan också ställa frågor så att du genast kan anpassa idén efter redaktörens behov. Nackdelen är att redaktörer ofta är väldigt stressade och kanske inte alls har möjlighet att ge av sin tid.

Mejlar du så ger du redaktören chans att tänka efter. Personligen tycker jag också att det är lättare att uttrycka mina idéer skriftligen, och redaktören ges en försmak på mitt sätt att skriva. Nackdelen är förstås att många mejl riskerar att bli liggande. Så om du inte fått svar inom några dagar, ring och påminn redaktören.

Vad ska då vara med i ett säljmejl?

  • Först och främst: håll dig kort. Tio till tjugo meningar som sammanfattar din idé räcker. Tänk dig att du skriver en artikel. Först en ingress som suger in läsaren och klargör vinkeln, sedan en kortfattad bakgrund till varför just din idé är bra och passar in.
  • Ge exempel på intervjupersoner.
  • Går idén att koppla till något aktuellt? Skriv det i så fall.
  • Varför är just du lämpad att skriva om detta? Ge exempel på specialkunskaper, tidigare artiklar i samma ämne etc.

Och kom ihåg, du kommer att få många nej på dina darlingar. Det är svårt att inte ta det personligt, men ett nej är en del av jobbet.
Försäljare talar ofta om en 80/20 kvot. Av 100 säljförsök går 20 igenom. Det gäller bara att vara ihärdig – en bra idé går alltid att sälja.

/Lisa

P.S. Dela gärna med er av era säljtips!

5 kommentarer

Filed under Nybörjartips

5 responses to “Nybörjartips: Sälj din idé

  1. En fråga från mig som verkligen är nybörjare: kommer någon enda redaktör att vara intresserad av idéer från någon som aldrig publicerat tidigare? Goda idéer är ju en sak, men att lyckas förvandla dem till en välskriven artikel en helt annan och jag kan tänka mig att en redaktör kanske vill se prov på det…Kan man lösa det genom att skicka in en hel text och vad tycker redaktörer i allmänhet om det? Som ni har skrivit tidigare så är det få tidsskrifter som faktiskt upplyser frilansskribenter om vad de vill att man ska och inte ska skicka in.

    Tack för en bra blogg!

    Ingegerd

  2. frilansbloggen

    Roligt att du gillar bloggen, Ingegerd!

    Även om du aldrig har publicerat något tidigare, så behöver du ju inte skylta med det. Om redaktören gillar din idé och frågar var du skrivit tidigare, kan du vara ärlig men erbjuda dig att skicka några arbetsprover. Det går också att skriva ”på spek” (spekulation). Redaktören gillar idén men är osäker på skribenten. Då kan man erbjuda sig att skriva artikeln gratis, och endast få betalt ifall de väljer att publicera den. Osäkert, men kan vara ett sätt att få in en fot.
    Men skicka inte in en färdig artikel först och fråga om de vill ha den. Börja med idén.
    Alla måste ju för övrigt börja någonstans. Redaktörer är inga monster, de allra allra flesta är sociala och trevliga människor!

  3. linafarm

    Jag håller med Lisa om att visa upp något du skrivit innan, och kanske ge redaktören rätt att backa ut om det inte blir bra. Men, som Lisa säger, att skicka in en färdig text är aldrig bra. Tidningar skiljer sig så mycket från varandra (och redaktören kommer att ha åsikter om hur det hela ska presenteras, vilka som ska intervjuas, vinkel m.m), att det är mycket stor risk att din text inte passar. Då får du göra om, och tid kostar som sagt pengar.

  4. hej!
    Jag råkade på sidan av en slump, jag är inte alls skribent utan massör…..saken är den att jag just behöver en skribent, och min fråga är väl vart jag vänder mig. Jag har utvecklat en metod för rehabilitering av långtidssjuka. Den är applicerbar på mäniskor med whiplash, migrän, diffusa smärtsymtom, ”gå in i stillastående väggare”….jag vill ha hjälp att skriva om detta, för med den grupp jag hittills arbetat med har vi nått fantastiska resultat. Människor som varit sjukskrivna i många år, smakar nu på arbetslivet igen, en del jobbar t om halvtid!
    Har ni nån tanke, har ni lust, hör jättegärna av er!
    Jättebra sida förresten!!
    Ingrid

  5. lisagahnertz

    Hej Ingrid!
    Min spontana tanke är att du kan höra av dig till några tidningar som du vet brukar skriva om friskvård och hälsa. Skriv ett mejl – typ ett pressmeddelande – till redaktionschefen eller chefredaktören där du beskriver din metod och resultaten. Kanske nappar de.
    Lycka till!