Samma idé till flera tidningar?

Det kom ett läsarmejl med frågor hur man går tillväga för att sälja samma idé till flera olika tidningar. Jättebra frågor, så vi svarar på dem här:

1. Måste jag berätta för min uppdragsgivare att jag gör en annan text till en annan tidning under intervjutillfället?

Det är ganska vanligt och ofta nödvändigt att man kommer på en grej som kan funka i olika tidningar. Ofta är det inget problem, om det är två olika branschtidningar du skriver till och du vinklar om texten.
En del tidningar kan trots det vilja vara ensamma med idén, så hör för säkerhets skull med den första tidningen om du är osäker. De borde inte ha något emot detta, särskilt inte eftersom du vinklar om det. Men det är schysst och bra stil att fråga tidningen först, så slipper de få några överraskningar. Det kan bli pinsamt om de kommer på i efterhand att du sålt vidare idén.

2. Är det skillnad på att sälja till andra tidningar om idén kom från mig eller om idén kom från min uppdragsgivare?

Ja, är det uppdragsgivarens idé är det känsligare. Då är det ännu viktigare att du kollar med dem först. Vissa tidningar kommer inte att bry sig alls, andra kommer bli grymt förnärmade bara du frågar. Du lär dig vilka som är okej med vad. Det finns inte någon upphovsrätt på idéer, men att sno idéer är oproffsigt oavsett vem som gör det.
Med din egen idé kan du faktiskt sälja nästan exakt samma version till en annan tidning, så länge du säkert vet att deras läsare inte korsas (exempelvis lokaltidning i Norrland och Skåne, eller två helt olika branschtidningar). Säljer du vidare uppdragsgivarens idé måste du antagligen arbeta om den mycket eller helt.

3. Bör jag berätta och få okej från intervjupersonen (redan innan vi träffas eller när vi träffas eller inte alls)?

Självklart berättar du för intervjupersonen vilka tidningar han eller hon kommer att dyka upp i. Etiskt schysst och oproffsigt annars. Om du känner på dig att intervjupersonen är motvillig att ställa upp i fler tidningar, är det bra att fråga innan du träffar honom/henne och har sålt in jobbet. Men min erfarenhet är att de flesta bara tycker det är kul att vara med i flera tidningar. Då frågar jag när jag gör intervjun till den första tidningen.
Jag har som vana att fråga alla intervjupersoner jag träffar om det är okej att jag eventuellt gör flera artiklar till olika tidningar. Det gör jag även om jag inte har något insålt. Får jag napp hos en tidning nummer två senare, mejlar jag bara intervjupersonen och säger att det blir en artikel där också.

4. Rent allmänt om det här med att skriva för tidningar inom samma bransch – Är det ok att göra det? Ska jag berätta för de uppdragsgivare jag har om detta, eller är det min ensak?

Ja, det är egentligen din ensak, men jag upplever att vissa tidningar gärna vill knyta frilansar hårdare till sig. Det har sina fördelar och nackdelar: de lägger ut jobb på dig, nappar lättare på dina idéer, men de förväntar sig i gengäld att du låter dem få första tjing på dina idéer. Det är en ganska schysst deal. Jag vet flera tidningar som inte uppskattar att man säljer till konkurrenten. De håller koll på vilka som skriver i konkurenttidningarna och kan bli sura om man hör av sig till dessa först. Så gör så här: Försök sälja in idén till dem du jobbat med innan/tycker är bäst att jobba för först. Om de säger nej är du självklart fri att gå vidare till konkurrenterna. Då har du garderat dig.

/Lina

Lämna en kommentar

Filed under Frilansvardagen, Mediavärlden

Kommentarer inaktiverade.