Hej, jag heter Lina och jag är journalist…

Obs – varning för stark igenkänning!

Den absolut vanligaste kommentaren efter att jag svarat på frågan ”Och vad jobbar du med?” är utan konkurrens följande:
– Oj,  en JOURNALIST! Då får vi passa oss för vad vi säger ikväll!
Kommentaren följs ofta av en förtrolig blinkning och ett nöjt leende efter att ha svarat så rappt, humoristiskt och framför allt uppfinningsrikt.

Det här lilla ”skämtet”, om man kan kalla det så, kommer sig av den ena av de två vanligaste fördomarna om vår yrkesgrupp.

1. Vi är onda. Inte onda som med svans och horn, utan på ett osynligt sätt. Vi journalister kan nog verka trevliga, med det är bara en manipulerande fasad. Egentligen har vi alltid en gömd bandspelare på oss. På fester smyger vi in på toaletten för att anteckna vad de andra gästerna sagt, och vi tvekar inte att använda dessa häpnadsväckande scoop (scoop är givetvis deras egen benämning; ingen journalist med självaktning använder det ordet om sina jobb längre) i en artikel.

Den andra fördomen möter du ute på jobb. Ofta efter en intervju med en person vars företag eller image kommer att vinna på en publicering. Det kan vara en ägare för ett inredningsföretag, en konsult av något slag, eller en agent för en pseudo-kändis. Alltså:

2. Journalister är egentligen reklamare, dumma reklamare. Vi finns här för att du ska bli känd, få bra publicitet och tjäna mer pengar. Vi behöver dig för att få till en bra artikel, och vi är skitskraja för att du inte ska bli nöjd med ”din” artikel. Om texten inte redan framställer intervjupersoner i den bästa, mest narcissistiska dager, är journalisten snabbt på plats för att i nära samarbete skriva om och om igen. Journalister är också, tro det eller ej, fantastiskt tacksamma för språkliga korrektioner av personer som senare tackar för en ”jätte bra artikel”. Journalister klappar händerna efter uppföljningssamtalet några veckor efter publicering, då intervjupersonen generöst erbjuder ”ett nytt samarbete”.

Vilka andra fördomar har ni andra stött på?

/Lina

6 kommentarer

Filed under Frilansvardagen

6 responses to “Hej, jag heter Lina och jag är journalist…

  1. katrin

    fick ett mail från en marknadschef som tagit del av citat från en intervju med en anställd. I mailet framgick att hon inte var nöjd med citaten och att de ville skriva om svaren … ”aktuell text får således ej publiceras” löd mailets slutord.
    man häpnar över hur vissa personer tycker att de ska lägga tillrätta verkligheten.

  2. frilansbloggen

    Ja, visst är det konstigt?
    /Lina

  3. En annan grej som jag märkt ibland är att människor gärna vill ge mig artikeluppslag. De frågar vilka tidningar jag skriver för och sedan kommer det ”jamen, då bara måste du skriva om det här”.
    Kan bli lite knepigt att trassla sig ur det utan att vara oartig.

  4. lisagahnertz

    Ja, det är ju verkligen en klassiker, Emma. Då känner man som att de ser på en som en vandrande reklampelare.

  5. Jag fick en gång höra att jag var ormen i paradiset när det visade sig att jag jobbade för TV4. Jag var alltså inte ond bara så att jag var manipulativ, utan rent objektivt allmän-ond. Det kan man råka ut för annars också.

    (Personen i fråga förklarade i något mer nyktert tillstånd på en annan fest att ”Nej men, eh, alltså, jag, eh, menade att, um, att TV4 är onda och då är de paradiset och du är ormen så du är liksom motsatsen, och eh, alltså…” Jag funderade på att säga något om att ormen är den som sprider kunskap när andra vill förbjuda den. Men det kändes som en så lätt poäng.)

  6. lisagahnertz

    Oh, ormen i paradiset var ny.

    Själv råkar jag mest ut för ”frilansjournalist, vad är det?” och så måste jag dra en lång förklaring varpå de alltid säger ”så då skriver du en artikel först och sen säljer in den?” och nej, ännu längre harang, och sen får man alltid höra ”jag skulle aldrig ha disciplin att göra det” och då tänker jag att det skulle det nog, om det var enda sättet för dig att få pengar.

    Jag ska börja med att bara säga att jag är journalist. Hellre ond än en lång utläggning.