Släpp min text!

De med lång erfarenhet i branschen menar att det blir allt vanligare att intervjupersoner och pressinformatörer vill se frågorna på förhand. De vill även läsa texterna innan publicering.

Du som journalist äger upphovsrätten till din text, och har egentligen inga skyldigheter till något av det här. Vår främsta skyldighet är gentemot läsarna och våra uppdragsgivare, de ska få en så bra artikel som möjligt.
Personligen tycker jag att framför allt pressinformatörer och agenter ibland har en mycket arrogant attityd gentemot oss som journalister. Under cirka två år intervjuade jag en tv-aktuell person varje dag. En del av dem hade riktigt sviniga agenter – om uppdragsgivarna visste vilken oproffsig image de gav dem skulle de förhoppningsvis få söka jobb inom en bransch utan personkontakt.

Beroende på vad artikeln ska handla om kan jag ibland bjussa intervjupersonen på frågor eller snarare ämnen, som kommer att avhandlas under intervjun. Pressinformatörer får dock aldrig se frågor i förhand. Stina Dabrowski skriver i ”Stinas möten” om hur hon brukade hitta på fejkade frågebatterier eller dra vita lögner, när kändisarnas kontaktpersoner krävde detta.

Pratminus lämnar jag alltid ut för ”besiktning” om intervjupersonen vill det, det har de rätt till. Beroende på texten kan de även få läsa innan publicering. Ofta kan han eller hon då komma ihåg något bra tillägg, som glömdes under intervjun. Det blir också en extra säkerhet mot tryckfel. Om man känner sig osäker över att visa texten, lämna bara pratminusen. Eller ring upp och läs texten i telefon.

Här tycker andra olika, men jag finner inget egenvärde i att tjuvhålla på min text för att visa att jag bestämmer över den, om det bara gör en intervjuperson orolig i onödan. Jag låter dem ofta läsa, om de vill det – det betyder inte att de har fria händer att få igenom ändringar. Ibland har jag skickat iväg texter och fått tillbaka dem med gula och röda markeringar över hela sidan, mer rättade än jag någonsin fick texterna i lågstadiet! Ibland har intervjupersoner på fullast allvar trott att min roll varit att tillsammans med dem skriva en så fördelaktig text om dem som möjligt.

/Lina

2 kommentarer

Filed under Frilansvardagen, Mediavärlden

2 responses to “Släpp min text!

  1. katrin

    Jag har också tyckt att det inte gör nåt att visa det jag skrivit för intervjupersonen, men det här nervösa småkorrigerandet som det allt som oftast leder till är väldigt irriterande, minst sagt.

    Kan inte ni berätta lite i ett blogginlägg om hur ni tänker när ni skriver en text?
    Har ni någon strategi för arbetet med texten, eller skapar ni ur ”konstnärligt kaos”.
    Just nu känner jag att det ofta blir att sitta och slita mitt hår i många timmar innan jag kommer igång med själva skrivandet. Jag har för mig att jag läst något av Mattias Göransson där han tar upp att det finns ett upplägg bakom hur texten ska byggas upp.
    Har ni någon ”mall” för hur ni bygger upp texter?

  2. lisagahnertz

    Jo, jag kan göra ett försök, hehe. Någon mall har jag väl inte direkt, men ofta en plan.
    Fast jag kan, trots planering, ändå bli sittande och inte komma igång…