Hitta rätt i diktafondjungeln

mic

Frilansbloggen goes konsumentinformation idag.

Om du liksom jag är den typen av journalist som inte kan intervjua och anteckna samtidigt, har säkert tanken på en diktafon dykt upp. Särskilt telefonintervjuer tycker jag kan vara svåra. När ögonkontakt och annat saknas går samtalet mycket snabbare – och sen sitter man där med halvt påbörjade meningar och märkliga stödord som ger en huvudbry. En annan poäng med att spela in samtalet tycker jag är man får med intervjupersonens språkliga nyanser. Texten blir helt enkelt mer levande.

Att hitta en passande diktafon visade sig dock vara ett helvete. De är dyra; uppåt flera tusen kronor. Och vill man kunna spela in samtal från telefon, finns det mest en uppsjö av avancerade ”spionutrustningar” från Teknikmagasinet. Allt med tillhörande mjukvaruprogram. Och sen det där med att ha Mac… Det gäller att hitta kompatibla grejer också.

Min räddning kom i form av en enkel MP3-spelare (iRiver 799, 1 GB, tror inte de säljs längre). Ett plus är att jag ju även kan ha den till att lyssna på musik med (för jag känner inget behov av att visa upp en flashig iPod Touch eller liknande). Ljudfilerna för jag lätt över till datorn och sparar där.

När du köper en MP3-spelare för att använda i jobbet, tänk på detta:

  • Den ska ha en mic. (Duh.)
  • Den ska ha en line-in. Detta för att du ska kunna koppla en så kallad telefon-pickup till spelaren.

Min telefon-pickup, en Olympus TP7, talar jag ofta så varmt om att man kunde tro att jag är lika sponsrad som Blondinbella. Det är jag dock inte – jag behåller min journalistiska integritet här. TP7:an funkar som en hörsnäcka, med en mikrofon som du håller mellan ditt öra och luren. Ljudet är riktigt bra. Dessutom är den liten och smidig och lätt att ta med sig.

Spelar ni också in era samtal? Vad använder ni i såfall för saker?

/Lisa

4 kommentarer

Filed under Frilansvardagen

4 responses to “Hitta rätt i diktafondjungeln

  1. Den där mikrofonmanicken låter förträfflig, men det finns annars ganska många mobilmodeller med inspelningsfunktion numera. Tänkte själv sätta det överst på önskelistan vid nästa telefonköp.

    Som diktafon använder jag en gammal mp3-spelare av märket Jens Of Sweden. Den är jättebra, bortsett att den inte fungerar ordentligt i Uppsala (!).

  2. katrin

    ha ha, jag börjar bli mer och mer hooked på eran blogg. Jag har exakt en sån i-river som på bilden! fast ingen mikrofon, dock. Är det stor skillnad med mikrofon?
    jag älskar framför allt radiofunktionen på min i-river, och sedan tycker jag att knapparna är lite svåra att förstå sig på när man är stressad. Det har hänt att jag inte spelat in samtal för att jag tryckt fel.
    Jag brukar oxå använda mig av inspelningsfunktionen på min mobil, men där stör jag mig på det eviga pipandet som ska tala om att man spelar in.

  3. lisagahnertz

    Smart det där med mobiler med inspelningsfunktion. Trist bara att behöva höra pip hela tiden! Hör intervjupersonen det också?

    Björn: Har Jens of Sweden lagt in ett störande raster i Uppsala?😉

    Katrin: På min iRiver finns en inbyggd mikrofon. Den är superb, tar upp tal i de mest stökiga cafémiljöer. Eller menar du min darling tp7:an?
    Håller med om att knapparna är luriga på spelaren. Det finns så sjukt många val också, man måste verkligen plugga in manualen för att få ut allt av den.

  4. katrin

    ja, jag antar att intervjupersonen hör pipet oxå. så det är lite störande. Men annars är min ki800 frå nsony eriksson som jag övertog av min kille en helt superb telefon. jättebra öronsnäckor till båda öronen som man hakar fast bakom örat, jätteenkel inspelningsfunktion under samtalet. och dessutom tar den otroligt bra högupplösta bilder så jag kan använda den att fota med.

    ang irivern så förstod jag inte att du menade miken som finns inyggd. Jag trodde att du kopplade in en extern mik vid intervjuerna.
    jag ”chansar” varje gång när det gäller knapparna eftersom manualen är long gone. men nu börjar jag lära mig🙂