Säljstrategi

När man har många artikelidéer på gång kan det lätt bli rörigt i skallen. I bästa fall blir man bara lite stressad över att inte ha koll på vilka tidningar som svarat på vad. I sämsta fall förlorar man pengar på att inte ha följt upp sina säljmejl och idéer ordentligt.

I sådana här lägen är det fantastiskt bra med en säljstrategi. Det är egentligen bara ett lite mer företagarmässigt namn på en utökad ”att göra”-lista.

Från och med i dag finns ett dokument i min dator där jag listar alla mina nuvarande idéer var för sig. De med högst prioritet längst upp på pappret. Under varje idé skriver jag vilken eller vilka tidningar jag mejlat, och vilka övriga tidningar som står på tur om de första tackar nej. När jag följt upp ett obesvarat säljmejl skriver jag ner det i dokumentet. Det kan se ut så här:

1. Idé: Svenskt initiativ mot något riktigt läskigt i Kina
Ska skickas till: Tidningen A, B.
Övriga tänkbara: C, D.

2. Idé: Kvinnliga konstnärer i Kina gör något jättespännande
Skickad till: Tidningen E. Deras redaktör har lovat svar senast tisdag.
Övriga tänkbara: Tidningen F, G, H, I

På det här sättet riskerar jag inte att missa att höra av mig till någon tidning, och jag får grymt mycket bättre överblick när jag slipper ha allt i huvudet eller på fladdriga post it-lappar på mitt skrivbord.

/Lina

Lämna en kommentar

Filed under Frilansvardagen, Komma vidare

Kommentarer inaktiverade.