Tips för den tillfällige utrikeskorren del 5

Tydligen – och det här skriver jag med viss bitterhet – tydligen råder olika spelregler för utrikesreportage och de vanliga svenska.

När jag jobbar i Sverige vet jag när en idé är riktigt bra och lätt kommer att säljas in. Det brukar stämma i åtta fall av tio. Visst spelar plats i tidningen och budget en viss roll, men framför allt hänger det på idén.
Med utlandsjobben finns mer att ta hänsyn till.

  1. Sverige-vinkeln blir aldrig tråkig för svenska tidningar. Men om en spännande sak händer på andra sidan jorden, är svenska läsare inte lika intresserade. Det har med nyhetsvärdering att göra, ni vet hur det funkar. Därför köper en del tidningar inte in utlandsmaterial, för att deras läsarundersökningar visat att dessa inte är speciellt poppis.
  2. Konkurrensen. På ett sätt är det lättare att frilansa i ett annat land, eftersom det inte är lika många som konkurrerar om de riktigt bra idéerna där. Å andra sidan konkurrerar du även med alla andra frilansar i alla andra länder än Sverige. Eftersom många tidningar kanske bara har ett utlandsjobb per nummer, köper de snabbt upp ett lager.

Lösningen? Sälj in så många jobb du kan innan du åker. Då har du ett hum om hur mycket du kan dra in.
Jobben med Sverige-vinkel, svenskarna i landet du jobbar i, går alltid hem.

/Lina

Lämna en kommentar

Filed under Frilansvardagen, Mediavärlden

Kommentarer inaktiverade.