Skaffa en kreativ arbetsplats

Min arbetsplats utseende har direkt betydelse för hur jag mår och också hur bra jag arbetar. Egentligen inte så konstigt, natur och arkitektur inverkar ju som känt på vårt psyke. Samtidigt är det lite läskigt – när jag är okoncentrerad och inte får något gjort är oftast mitt skrivbord rörigt. Och tvärtom. Bilden ovan är av mitt helt nystädade skrivbord i hemmakontoret.

Let’s face it. Vi har kreativa yrken, vi frilansjournalister. Och för att vara kreativ måste man också omge sig av saker som sporrar kreativiteten. För mig funkar:

  • Ordning – kreativa stordåd föds inte ur röra för mig, även om jag kommit att förstå att det funkar för många andra. Jag måste ha överblick och saker undanstökat för att få utrymme för mina tankar. Särskilt förtjust är jag i mitt kartotek.
  • Ljus – jag måste vara nära ett fönster och ha lampor i överflöd. Jag blir liksom fysiskt påverkad av dålig belysning (det värsta som finns är en taklampa i ett övrigt mörkt rum, jag kräks nästan av blotta tanken).
  • Tystnad – konstant ringande telefoner och reparationer som skär i väggarna går bort. Men ett stilla bakgrundsskval av bra musik eller radio kan funka i vissa lägen. Lite som ett sällskap, eftersom jag jobbar hemifrån.
  • Färg – därav den röda Georgia O’Keeffe-vallmon på väggen.
  • Saker jag blir glad av – bilden på min pojkvän, mina vackra krukväxter, snygga anteckningsböcker, de små hattifnattarna på datorn… Helt enkelt sådant som påminner mig om att det finns annat här i livet än jobb.
  • Renlighet – damm som kittlar i näsan är sjukt irriterande.

Smashing magazine har ett jättebra inlägg om kreativa arbetsplatser. Spana också in länkarna på slutet av inlägget, som leder till bilder på massor med inspirerande arbetsplatser.

Hur ser er (dröm)arbetsplats ut?

/Lisa

Lämna en kommentar

Filed under Frilansvardagen

Kommentarer inaktiverade.