Nybörjartips: Pappersexercis, skatt och annat roligt

Det läskigaste med att starta eget tyckte jag var den ekonomiska biten med bokföring och så vidare. Det kändes som en skrämmande värld, och så mycket att hålla ordning på. Men det visade sig vara lättare än jag trott, till och med lite avkopplande att syssla med siffror i kontrast till det kreativa yrket. Här är mina bästa tips.

F-skattsedeln
Att fylla i ansökan till FA-skatt var utan tvekan det svåraste med att ha företag. Det är ett stort töcken för mig hur jag lyckades. Sant är dock att jag ringde till Nuteks Startlinje tre gånger och Skatteverket en gång. Och det tog en halv dag, inte en halvtimme som jag först trott, att fylla i. När man väl har lyckats med denna initiering, detta mandomsprov, blir det lättare.

Preliminär skattdeklaration
I samband med att man ansöker om F-skatt ska man också ange hur mycket man tror att man kommer att tjäna. Om du skriver att du kommer att tjäna 10000 kr, meddelar Skatteverket att de kommer att dra cirka 5000 kr från ditt Skattekonto hos dem under året som går.
Om du däremot tjänar 20000 kr, men inte meddelar Skatteverket detta, åker du på en fet skattesmäll. Därför: att hålla koll på hur mycket man egentligen säljer, och kontinuerligt skicka in preliminära skattdeklarationer, minskar risken att råka ut för en obehaglig överraskning.

Bokföring
Det är smart att gå en kurs i löpande bokföring. Jag fick en lektion hos Drivhuset som hjälper nyutexaminerade studenter med egna företag. Kostnadsfritt. Kolla upp vad som finns i just din stad eller vad Arbetsförmedlingen kan hjälpa dig med.
Den löpande bokföringen sköter jag själv, men lämnar över till en redovisningskonsult när det är dags för deklaration. Det är avdragsgillt, och kostar några tusenlappar. Jag tycker det är värt det – i stället för att brottas med obegripliga blanketter och riskera att göra fel och få Skatteverket på mig, kan jag sälja in en artikel för att finansiera redovisningskonsulten. Dessutom kan jag alltid ringa henne och få hjälp om det är något ekonomiskt jag undrar över.

Skattekonto
Som F-skattare får du ett eget konto hos Skatteverket. Dit för du över den del av din inkomst som är skatt och sociala avgifter. Varje månad den 12:e dras en summa från kontot baserad på det du uppgett i din preliminära skattedeklaration. Se till att alltid ha pengar som täcker upp inför nästa dragning! Annars kopplas Kronofogden in.
Skatteverket har just slutat med att skicka ut kontoutdrag via brev, så ha som rutin att logga in på din sida en gång i månaden och kolla läget.

Företagskonto
Jag har ännu inte skaffat post- eller bankgiro utan ber mina uppdragsgivare att sätta in pengarna direkt på mitt företagskonto. (Finns det några fördelar med att ha t.ex. bankgiro? Hur gör ni?)
Nackdelen med ett företagskonto är att du inte får någon ränta på pengarna som ligger där (i alla fall inte på Swedbank), så det är smart att flytta över ditt överskott till ett sparkonto eller liknande.

/Lisa

5 kommentarer

Filed under Pappersarbete

5 responses to “Nybörjartips: Pappersexercis, skatt och annat roligt

  1. Ugh, jag laddar för det där just nu. Har precis suttit och brottats med företagsregistreringen och insett precis som du säger, att det behöver mer tid än jag trodde. Och väldigt många papper jag inte har härnere.

  2. Jag använder bankgiro och tycker att det är jättesmidigt. Det är kopplat direkt till företagskontot, så pengarna kommer in där automatiskt. Eftersom vi har bostadslån i samma bank som jag har företaget så fick jag girot kostnadsfritt, något jag förstått är rätt vanligt.

  3. Julia: lycka till! Som sagt, efter den första uppförsbacken blir det faktiskt lättare.

    Emma: Det där låter ju bra. Fast mina pengar kommer ju direkt in på företagskontot också, eftersom det är det jag uppger på fakturan…

  4. Gry

    Kul att du upplever att pappersarbetet kan vara en avkoppling, och inte bara ett nödvändigt ont! Det låter som att du har koll på bokföringen, men om du känner att du vill bygga på med en utbildning så hittar du en översikt här:

    http://www.utbildning.se/ekonomi__bokf%c3%b6ring_4__.html

    Lycka till!

  5. Jag är så glad att jag hittat till denna bloggen! Jag strävar efter ett yrke som frilansjournalist och detta är verkligen en hjälp på vägen… F-skatt nästa!