Variation = inspiration

Jag läste någonstans om hur förändrade rutiner ger ny inspiration och kreativitet. Det kan vara små saker. Ta en ny väg till jobbet, sitta på ett annat sätt och jobba, göra saker i en annan ordning eller äta lunch på ett nytt ställe man annars inte skulle gått till. Förändringarna gör att de små manicklarna (ni vet – manicklarna!) i hjärnan inte slöar till utan håller koncentrationen uppe. Det i sin tur gör att hjärnan blir mer alert och öppen för intryck över huvud taget. Ungefär så förstod jag det. Antagligen har det med blodflöden och signalsubstanser att göra. Hur som helst, det funkar.

Jag har testat själv de senaste veckorna, på min jobbresa i Thailand. Och ja, en arla simtur istället för min vanliga kopp te framför datorn, det gör faktiskt susen…

/Lina

2 kommentarer

Filed under Inspiration

2 responses to “Variation = inspiration

  1. Lina, såhär i vintermörkret har jag lite svårt med avundsjukan när du talar om morgondopp i Thailand… 😉

    På tal om variation, jag har också läst om detta. Ska funka att borsta tänderna med den hand man inte brukar borsta tänderna, eftersom hjärnan då måste koppla om på något sätt. (Jag provade, men det var för svårt. Fick tandkräm överallt.)

  2. linafarm

    Jo, det var liksom mer eller mindre undermedvetet. Lyssnar man mellan raderna hörs ett ”muahahaha”… jag har helt enkelt svårt att hantera skadeglädjen när jag läser väderleksrapporterna från Sverige.
    Å andra sidan, det är svårt att tänka/jobba i värmen, och hemma i Sverige kan man stänga ute insekterna.

    Om att ändra rutiner; visst är det svårt? Om du tänker efter, vet du inte då EXAKT på vilket sätt du till exempel torkar sig när man duschat? Bara en sån sak.