3 tips mot obehagliga överaskningar

Det finns ett ordspråk som jag glömt bort, om varför man bör bemöda sig om att göra något nödvändigt idag, för att slippa åka på problem imorgon. Har ingen aning om hur det går dock. Någon?

Hur som helst: Det finns några bra rutiner som gör dig lite proffsigare och försäkrar dig mot obehagliga överaskningar.

1. Mejla alltid en bekräftelse på vad du och redaktören kommit överens om. Vinkel? Faktarutor? Pris? Deadline? Uppdraget kan verka glasklart efter en lång diskussion, men ett extra mejl gör att ni slipper tjafsa om vad som egentligen blev sagt.

2. Be om bekräftelse om du mejlar fakturan. När man skickar elektroniska fakturor krävs att mottagaren bekräftat att den kommit fram. Annars kan de i princip hävda att de aldrig fått någon. Och mejl kan ju komma bort på vägen. Bättre att upptäcka det direkt, än några dagar efter sista betalningsdatum.

3. Specificera antal publiceringar i fakturan. Oschyssta företag  kan publicera din text om igen och i andra medier utan att fråga om lov. Har du angett att det bara gäller en publicering behöver du inte bråka om vad som sagts och lovats, om du sen hittar texten i din kunds syster-tidning.

/Lina

Lämna en kommentar

Filed under Frilansvardagen

Kommentarer inaktiverade.