Mitt liv som projektanställd

Jobbar ju som sagt på en projektanställning på filmfestivalen just nu, i tre månader. Samma sak var det förra året. Hur det går att frilansa vid sidan av en projektanställning? Dåligt, tycker jag. Kanske främst för att jag a) inte lever för att jobba utan jobbar för att leva, och b) har usel simultanförmåga. Problemet är dock att när den där projektanställningen är över, är det svårt att stå på bar backe och börja jobba upp nya knäck, nya idéer o.s.v.
Tänker därför tvinga mig själv att skriva och skicka säljmejl som jag kan följa upp när festivalen är slut. Och tack vare förra årets erfarenheter har jag i år haft bättre framförhållning med artikelidéer på lut.

På plussidan med att ha en projektanställning; lyxen att ha fast inkomst några månader om året. Det är schysst att ha arbetskamrater och ett kontor att gå till. Man får nya infallsvinklar och artikeluppslag – och inser framför allt hur lyckligt lottad man faktiskt är som får ha ett så fritt jobb som frilansandet.

Vad är era erfarenheter av att varva anställning med frilanseri?

/Lisa

3 kommentarer

Filed under Frilansvardagen

3 responses to “Mitt liv som projektanställd

  1. Att frilanseriet får lida, men att det är skönt-skönt-skönt med fast lön!

  2. susanne

    jag håller helt med. frilansandet får ligga på is, men det är fin-fint med fast lön.

  3. Jag varvar frilansande med ett deltidsjobb inom en helt annan bransch. Det är… sådär!
    Vore det ett skribentjobb så skulle säkert latmasken i mig hålla hårt i de fasta timmarna och penningarna.