Läsarfråga: Om avtal och säljmejl

Det är jättekul att ni hör av er med frågor! Vi svarar så gott vi kan.

Therese frågar ”Hur mycket research gör ni på en idé innan ni kontaktar en redaktion?
Att grejen håller är såklart bra att veta, men utöver det? – har ni förslag på intervjupersoner, klart med fakta och ett färdigt upplägg som ni presenterar? Eller kan ett lösare uppslag också vara något att komma med?

Har även en fundering king kontrakt/avtal. Själv har jag hittills ofta nöjt med med överenskommelser om pris, leverans mm per mail. Men någon gång har jag också skrivit under ett mer omfattande kontrakt. Vad kräver ni?”

Svar: Det är olika från gång till gång. Grunden är att ha tillräckligt på fötterna för att veta att vinkeln man försöker sälja in verkligen håller. Som du skriver, att det går att göra. Ibland skriver jag förslag på hur jobbet kan presenteras och tänkbara intervjupersoner (som jag inte kontaktar förrän jobbet är insålt) redan i säljmejlet, men inte alltid.
Är det en redaktör jag har bra kontakt med, kan jag mejla iväg en mer allmän förfrågan. Bara för att kolla om ämnet och vinkeln över huvud taget är intressant.

Din andra fråga har jag tyvärr inte så bra koll på, har aldrig skrivit på avtal. Jag tror att SJF kan hjälpa dig ta fram sådana på återkommande jobb som sträcker sig över en längre tid. Det kan vara bra för att slippa bli av med uppdrag utan förvarning, till exempel. I fakturan och det bekräftelsemejl du skickar när du sålt in ett jobb, kan du också skriva för hur många publiceringar och var jobbet gäller. Jag tror (obs tror) att det ska räcka som skriftlig överenskommelse det också.

/Lina

Lämna en kommentar

Filed under Sälj din idé, Ta betalt

Kommentarer inaktiverade.