Läsarfråga: Rimligt betalt?

Läsarfråga:
Vad är rimligt betalt?
Att Journalistförbundets rekommendationer betraktas som ett skämt i branschen har jag förstått, men hur är det med den oskrivna regeln 1 krona per tecken? Hur lurad blir jag när jag sitter och skriver 3500 tecken baserat på en intervju… för 600 kr?

Svar: Antingen så skriver du för en ideell tidning som ligger dig varmt om hjärtat, och är medveten om att du får uselt betalt. Men om du gör jobb för 600 kronor för att leva på det? Då blir du rätt ordentligt lurad, ja. Jag håller inte med om att frilansrekommendationen ses som ett skämt, även om den borde tillämpas oftare. Jag gissar att mina arvoden följer rekommendationen till punkt och pricka kanske hälften av gångerna. Ganska ofta får jag också 1 krona per tecken. Någon enstaka gång händer det att jag gör jobb för billigt – då ångrar jag mig i efterhand. Jag säger hellre nej till dåligt betalda jobb. Visst, det är en svår balansgång. Hellre lite pengar än inga alls, eller hur? Men – och jag blir rätt arg på branschen när jag tänker på det här – varje gång vi frilansar säger ja till ett fulavtal måste ändå ses som ett misslyckande. Tidningen kan fortsätta betala skit till dig och dina kollegor, det håller nere din löne-utveckling och ditt självförtroende som frilansjournalist. Så länge vi inte säger ifrån till redaktörerna, kommer de aldrig ta upp diskussionen om större frilansbudget med sina chefer. Jag har tackat ja till låga arvoden med förhoppningen att få mer nästa gång, men så blir det sällan (läs aldrig). Att tacka ja leder inte till förändring. Det gör däremot ett nej. I början finns en rädsla för det, och man kan tänka sig att jobba billigt för att få meriter. En gång är ingen gång. Men det är bättre att göra ditt första jobb på spek än att först ha sålt dig för hundralappar. Låt inte snåljåparna åka snålskjuts på dina grymma idéer! Stå på dig! Det finns visst tidningar som betalar för bra idéer, många till och med. Facktidningar, organisationspress, flera stora creddiga tidskrifter och ett gäng livsstilsmagasin, till exempel. Det finns ingen anledning att jobba för allmosor.

/Lina,

som önskar dig all lycka med frilansandet i framtiden

2 kommentarer

Filed under Nybörjartips

2 responses to “Läsarfråga: Rimligt betalt?

  1. Innebär ett ”Nej” verkligen förändring? Det förutsätter ju att jag som skribent är oersättlig för redaktören i fråga och/eller att det inte finns en annan skribent som kan göra jobbet för en mindre peng.

    Den som säger ”nej” kan lika väl avfärdas med en axelryckning och sedan ges uppdraget åt en ja-sägare.

    Bäst vore förstås om alla frilansare plötsligt krävde arvode enligt frilansrekommendationen. Då skulle tidningarna bli tunnare eller få öppna plånboken.

  2. Lina

    Det är det jag menar – om alla frilansar fortsätter att säga ja till dumpade priser, så blir det aldrig någon förändring. Om vi istället kräver arvode enligt frilansrekommendationen så måste tidningen leta efter någon annan idé och journalist. Så visst, varje enskild frilans som inte går med på dåligt betalt förlorar ju det jobbet just då. Men det är bättre för oss alla i längden. Och vad missar man egentligen? Varför ta dåligt betalt när man kan få skäligt? Jag tippar att jag sagt nej till en handfull jobb, varav ett fast uppdrag. Varje gång jag sagt nej till ett ful-arvode har jag tvingats leta upp en annan uppdragsgivare som vill köpa idén. Lite jobbigt, men det ångrar jag inte nu. Då har jag hittat en bättre tidning som jag faktiskt kan tänka mig att jobba för igen. Det är fantastiskt bra för ens integritet och självkänsla som journalist att säga nej till ful-arvoden, i alla fall för mig. Ganska ofta tycker jag också att det lönar sig att argumentera om arvodet och på så sätt få upp det. Men det är onödigt att bråka om småsummor. Bättre att få hyfsat betalt och ha kvar en bra kontakt, än att du pressar upp priset några hundralappar till, och att redaktören tycker att du är en snål, jobbig j-vel som han/hon inte vill anlita igen. Tycker jag.