Läsarfråga: Säljande mejl

Det kom en läsarfråga från Micael också, roligt att ni hör av er! Fortsätt med det.

Fråga: Har ni något exempel på lyckat säljmail till en (för er) okänd redaktör?

Svar: Nej, tyvärr. Jag rensade ut alla gamla mejl för några dagar sedan. Härligt tajming.
Jag har frilansat i två år, så fortfarande går minst hälften av alla säljmejl till ”nya” redaktörer. De flesta mejlen ser dock ungefär likadana ut:
* En kort inledning där jag presenterar mig vid namn och som frilansjournalist. Nämner några tidningar jag skrivit för tidigare och hänvisar vidare till http://www.linafarm.se för mer info och arbetsprover.

* Presentation av idén. Helst i ingress-form. Lägger till några rader om varför idén är intressant och eventuell aktualitet. Om tidningen har en passande vinjett för idén nämner jag det. Om caset är särskilt viktigt, skriver jag någon rad om honom/henne också.

* Kort förslag på i vilken form artikeln kan publiceras. Reportage, fråga-svar, eller… I vilken berättar- och fotovänlig miljö kan ett reportage göras, och vilka personer kan tänkas intervjuas. Ibland listar jag två-tre frågeställningar som artikeln/intervjupersonen ska svara på, det beror på vad det är för artikel.

* Avslut. Hittar jag någon formulering som låter dem förstå att jag gärna vill att de hör av sig snabbt utan att jag låter jobbig, så skriver jag det. Alla kontaktuppgifter finns med i slutet av mejlet.

* Innan jag skickar läser jag igenom. Tar bort överflödiga meningar för att göra mejlet så lättläst och slagkraftigt som möjligt.

När mejlet skickas placerar jag det i mappen ”Säljmejl att följa upp”. Om jag inte fått svar på säg en vecka, hör jag av mig igen. Att formulera bra säljmejl jobbar jag fortfarande på. Ibland är man slarvig, och det blir tyvärr inte så där slagkraftigt och briljant som man tänkt.

/Lina

Lämna en kommentar

Filed under Frilansvardagen, Nybörjartips

Kommentarer inaktiverade.