Skrivkramp

Det här inlägget är inget annat än ett sätt för mig att hitta på något legitimt att göra. Istället för att skriva den där texten som jag har deadline på idag. Deadline idag, tänker ni. Det är ju bara förmiddag! Hos er, ja. Här är klockan 16.46 och jag har 4500 tecken att skriva. Det. Är. Så. Svårt. Och jättelöjligt att det är det.

Jag har kollat alla mina bloggar, läst alla tidningar jag brukar, druckit te. Städat. Bytt miljö, för att se om det hjälpte. Det gjorde det inte.

Men vet ni, det känns som om det släpper lite när jag skriver om det. Man blir liksom lite trött på sig själv. Det kan nog funka nu, kanske. Om någon har några andra tips om att bli av med skrivkramp (förutom att gnälla om dem i blogg-form) så är ni mycket välkomna att höra av er!

/Lina
som också vill tillägga att vi skrockar åt er lilla jordbävning här i Kina-land. Det var givetvis en huvudnyhet i South China Post häromdagen. Över fyra på Richterskalan, alltså? Shit. Många vaser som välte?

3 kommentarer

Filed under Frilansvardagen

3 responses to “Skrivkramp

  1. När inget annat hjälper – skriv texten. Även om den blir dålig, tråkig och förfärlig. Kanske tycker någon annan att den är underbar.
    Det brukar hjälpa att bara göra något, tvinga sig att skriva. Att återanvända alla gamla ord och fraser man gillar brukar hjälpa mig att komma igång också. Skit samma om man skrivit den där ingressen på samma sätt en miljon gånger förut.

  2. katrin

    har absolut inga tips, utan kan bara dela med mig av egen skrivnoja när jag sitter och slappar framför tvn just nu istället för att skriva tha god damn text.
    kul att se att ni börjat blogga igen!

    jag har en annan fråga till er som handlar om hur personlig ni brukar vara när ni gör intervjuer. Jag gör ofta personintervjuer, alltså med fokus på personen själv, och ibland när jag går hem från intervjun kan jag känna att det kanske varit lite väl ”trevligt”, alltså att man blir lite ”kompis” med intervjupersonen. Hur ser ni på sånt och hur förhåller ni er till ip:n?

  3. Lina

    Åh, det där är så svårt att ge ett generellt svar på. Det beror till stor del på vilken slags text det är och vad ip har för roll i texten. Är personen chef och ska svara på ett arbetsmiljöproblem eller ska han eller hon tipsa om senaste knypplingstrenderna? I det senare fallet spelar det ingen roll om man klickar och har kul, tycker jag. Sen finns det ju en regel om att man helst inte ska intervjua sina vänner, eftersom det kan leda till att man både blir jävig, och att man kan riskera vänskapsrelationer när man ställs mellan att visa bästa sidan av ip/vännen och att vara professionell. Det finns ju en risk i att vänner som också är intervjupersoner inte förstår varför man måste skriva på ett visst sätt, inte vill göra vissa ändringar osv.