Konsten att ta ett nej

Förra veckan skickade vi ut beskeden till 350 svenska filmare här på mitt jobb på filmfestivalen. Cirka 70 av dem fick ett ja-svar. Måste säga att det är nyttigt att befinna sig på ”andra sidan” och få inblick i hur det är att ge ett nej. Okej, att göra en film och skicka en frilansidé är ju inte riktigt samma sak, men det har ändå gett mig en större förståelse för de mekanismer som ligger bakom ett nej. Och lättare för mig att ta nej från uppdragsgivare.

Ett nej är inte ett personligt nederlag. Du är inte din text. Du är inte ditt jobb heller. Det är något du gör.

Ett nej betyder inte att den potentiella uppdragsgivaren nödvändigtvis totaldissat din idé för att den var dålig. Det kan bero på många grejer; utrymme, att man söker efter en viss bredd, att man inte träffat helt rätt för kundens målgrupp etc etc.

Ett nej kan mycket väl ha varit ett kanske, som i sista minut fått stryka på foten. Du har aldrig inblick i de diskussioner som förs och vet därför inte hur nära du varit ett ja. (Men en bra sak kan vara att fråga om vad de önskar sig, vad de har behov av.)

Ett nej kan ju såklart också betyda att din idé faktiskt var helt urusel (för just dem i alla fall). Kanske den mest förödande tanken, men återknyt till punkt ett här; du är inte ditt jobb.

Och så en sista punkt; visa aldrig, aldrig hur förbannad eller ledsen du blir och tala absolut inte om det. Man ger inte ett nej för att jävlas med en person. Det är bara att bryta ihop och komma igen.

/Lisa

Advertisements

Lämna en kommentar

Filed under Frilansvardagen, Sälj din idé

Kommentarer inaktiverade.