Läsarfråga: Vem betalar fikan?

Linda skriver: Jag är en ganska nybliven frilansjournalist och har en ”dum” fråga som jag vore jättetacksam om ni ville besvara.
Jag undrar nämligen om ni brukar debitera kunden för kostnader i form av exempelvis fika i samband med intervju, eller om ni istället väljer att dra av det på företaget?
Själv har jag hittills mestadels gjort det senare, men i ett fall där jag åt lunch med intervjupersonen märkte jag att redaktören utgick från att denna kostnad skulle gå på tidningens representationskonto.
Om ni har några tumregler när det gäller detta får ni jättegärna dela med er av dem.

Svar: Inte alls någon dum fråga, fråga på! Jag brukar dra små kostnader som fika på mitt eget företag, men man kan så klart göra som man vill och kommer överrens med uppdragsgivaren. Det låter bra att ha en kund som själv förutsätter att de ska betala lunchen! Jag var på en redaktörs-träff någon gång där en redaktör berättade hur jobbigt det var med frilansar som kommer dragandes med kvitton för allt möjligt (ofta i efterhand), och jag har tagit fasta på det. Jag låter uppdragsgivaren slippa småkvitton och lägger hellre krut på att få upp arvodet. Men är det större kostnader, som tågresor och dylikt, så tar jag alltid en diskussion om ersättning för det.

/Lina

Lämna en kommentar

Filed under Frilansvardagen

Kommentarer inaktiverade.