Läsarfråga: När och hur mycket – om pengar

A skriver:
Jag har just hittat till Frilansbloggen och gillar den skarpt! Eftersom ni verkar svara på frågor ibland tar jag chansen.
Jag har nyligen lyckats sälja in en idé till en tidning och ser fram emot att skriva texten. Men saken är den att jag varken är utbildad journalist eller har någon erfarenhet av att ha med tidningar att göra. Alltså vet jag inte riktigt vad jag har att vänta. Jag är student men har egen firma och kan tänka mig att skriva lite vid sidan om även i framtiden. Jag undrar:
1. När börjar man prata om det ekonomiska med redaktören?
2. Hur vet man vad som är rimligt betalt för en text?
3. Hur förhålla sig till publicering på webben?
4. Vad är det egentligen jag säljer? (Dvs. vad är det jag fakturerar?)
Egentligen skulle jag vilja veta hur hela förloppet ser ut: från idé till att pengarna kommer in på kontot!

Svar:Kul att du börjat frilansa och att du gillar bloggen! Här kommer några svar. Vill du veta mer, kan du söka på taggen Nybörjartips här på bloggen. Där finns mer.

1. När börjar man prata om det ekonomiska med redaktören?
Så fort du sålt in idén eller ännu tidigare. Har du en idé som passar till en tidning men är osäker på om de betalar skäligt, kan du mejla och säga just det, att du gärna vill skriva till dem men undrar om de betalar enligt frilansrekommendationen. Prata aldrig arvode när texten är klar, då har du världens sämsta förhandlingsläge.

2. Hur vet man vad som är rimligt betalt för en text?
Det lär du dig efter hand. Cirka en krona per tecken eller 790 kronor i timmen (f-skatt. som a-skattare gäller 530 kr) enligt Journalistförbundets frilansrekommendation 2008. Det är inte alltid du får så ”mycket”, men du bör inte sälja dig för billigt. Det är dumt mot dig själv i längden, och osolidariskt mot kollegor att dumpa priserna. Det gör att vissa tidningar kan fortsätta betala skitpengar till duktiga frilansar.Pengarna ska ju räcka till kostnader som anställda journalister inte har, och täcka upp för arbetsförmåner som pensionssparande, som du som egen företagare måste fixa själv.

3. Hur förhålla sig till publicering på webben?
Du och redaktören gör upp om var jobbet ska publiceras och hur många gånger. Specificera även på fakturan att arvodet gäller för publicering en gång, i pappersupplagan och på webben, om ni kommit överrens om det. Då har du ytterligare skydd om du senare hittar din text i en systertidning eller i en artikelbank. Egentligen ska man få extra betalt för om texten publiceras på webben också. Jag har upplevt det som svårt. Men begära/fråga om det bör man alltid göra.

4. Vad är det egentligen jag säljer? (Dvs. vad är det jag fakturerar?)
Du säljer din text för publicering enligt er överenskommelse, eller din tid (se fråga 2). Du äger dock upphovsätten till din text, tidningen får inte sälja den vidare. Det får bara du. När du har gjort jobbet och skickat iväg det, kan du också skicka iväg faktura. 30 dagar senare (eller så många dagar som du anger, 15 är också vanligt) ska pengarna vara på kontot.

/Lina

2 kommentarer

Filed under Sälj din idé, Ta betalt

2 responses to “Läsarfråga: När och hur mycket – om pengar

  1. Vad gäller ”när man ska börja prata pengar” så har jag fått uppfattningen att det alltid är bra att vänta tills allt annat redan är uppgjort (vinkel, omfattning, deadline, etc.)
    Då har redaktören redan ”räknat” med att jobbet ska bli gjort, och vill helst inte att det rinner ut i sanden. Då är denne också villig att betala ett skäligt arvode.

    Risken är ju att man ägnat tid åt att förbereda ett jobb som inte blir av. Men då är det bara att kontakta nästa tidning och försöka igen.

  2. Jag håller med dig i stort. Vet man att det är en reko tidning, har man bäst förhandlingsläge när det mesta är uppgjort. Men har man inte koll på tidningen sedan tidigare skadar det inte att fråga om ett riktpris redan i första-andra kontakten. Jag gjorde det nyss med en tidning, och fick överraskad höra att de betalade ungefär 1500 för långa reportage. Bra att veta – då kunde jag gå med min idé till någon annan.