Hjälp! Min idé har blivit stulen!

crowbarVi fick en läsarfråga:

Vad gör jag när jag lagt ner en massa tid på att sälja en idé, får avslag, och sedan hamnar min idé i tidningen av någon av deras egna reportrar?

Ja, vad gör man? Svär. Blir arg. Känner sig utnyttjad.

Det har hänt mig och säkert många, många fler frilansare. Vid ett tillfälle hade jag lagt ner massor med tid på att utforma en idé och också snackat om den med redaktören. När vi nästa gång talades vid pratade han om idén som ”sin” grej som skulle dyka upp i nästa nummer. Och jag vet att Lina en gång försökte sälja en grej och fick svaret av redaktören; ”det tycker vi är så bra så det gör vi helst själva”.

Det svider att mata giriga redaktörer med bra idéer. Tyvärr kan man inte ta patent på något så flyktigt som en tanke, något som ännu inte är realiserat.

Att stjäla en idé är inte bara fult, det är oproffsigt. Det tyder på en redaktör som förmodligen saknar något av följande: yrkesstolthet/ erfarenhet av branschen/ samvete/ minne/ hjärna.
Vill man ha en sådan kund? Nej! Bannlys dem från ditt liv. Och berätta för alla dina frilanskollegor vad som hänt. När ryktet sprider sig så står de kanske där med inboxen tom och inga fler idéer att stjäla…

/Lisa

Lämna en kommentar

Filed under Frilansvardagen

Kommentarer inaktiverade.