Nyheter i frilansrekommendationen

I dag läser jag på Journalisten om en uppdatering i SJF:s frilansrekommendationer.

Om man som frilans jobbar på månads- eller årsbasis som en och samma kund, heltid, bör man begära 82 687 kr/månad. Halva beloppet för halvtid.

Det har också tillkommit en nyhet för journalister som kombinerar skrivuppdraget med fotande. Om man tillsammans med text även säljer bild är rekommendationen att lägga på 2460 kr ovanpå arvodet för texten. Det motsvarar tre timmars arbete enligt rekommendationen.

Så. Nu går vi och drar in lite sköna 80 000 kronors-uppdrag, tycker jag!

/Lisa

P.S. SJF:s frilansrekommendation hittar du här i sin helhet.

7 kommentarer

Filed under Ta betalt

7 responses to “Nyheter i frilansrekommendationen

  1. Den fattige frilansaren

    Kan någon berätta för mig vem som betalar sådana arvoden? Det låter som science fiction.

    Jag skriver ofta korta texter för en ganska stor dagstidning. Runt 1000 tecken plus foto. För det får jag 900 kr för texten och 250 kr för bilden. Det finns inget utrymme för diskussion om arvodet…

    Enligt frilansrekomendationen Skulle jag istället för 1300 alltså fakturera 2460 för texten och 2460 för fotot…

    = 4920 kr!

  2. lisagahnertz

    Ja, särskilt vanligt låter det inte att få den summan i månadslön. Jag vet att Uppdrag Granskning betalar f-skattare 50-60 000 kr för ett jobb på cirka 3 månader. Inte 240 000 alltså…

    Hur lång tid tar det dig att skriva texten till tidningen? Tycker du att det är rimligt med 1300 för det jobb du lägger ned?

  3. Den fattige frilansaren

    Skrämmande siffror.

    Research + skrivande tar 2-3 timmar. Men enligt rekommendationen ”ska” man ju minst fakturera för 3 timmar.

    Om det är rimligt? Snarare nödvändigt. Tills den dag då jag hittar en uppdragsgivare som betalar bättre.

  4. lisagahnertz

    Jag förstår ditt dilemma, det är ett riktigt Moment 22. Det är förbaske mig inte lätt att hitta uppdragsgivare som inte utnyttjar det faktum att konkurrensen är stor bland frilansare. Men sen har ju inte alla tidningar särskilt stora budgetar att röra sig med heller.

  5. Ragnhild Larsson

    Det är ju lite smått löjeväckande att SJF påstår att man ska ta dryga 82 000 pix för jobb på månads- eller årsbasis. Och det är ju frilansare som kommit fram till den siffran. Tjänar de själva så mycket.
    Det motsvarar en bruttolön som anställd på 57 000 kronor. Hur många tjänar så mycket?
    Okej, jag vet att jag ska betala mitt eget kontor, försäkringar o dylikt. Men ändå! Inte sjutton har jag så stora utgifter.

  6. lisagahnertz

    Nej, verklighetsförankringen saknas hos SJF. Inte för att jag skulle tacka nej till en bruttolön på 57000 (det skulle kännas som en lotto-vinst!), men jag kan inte se att man någonsin skulle kunna få igenom den summan.

  7. hej! jag har länge undrat över hur mycket betalt man ska ta för sin bilder då man frilansar. i frilansrekommendatoinen står ju pris för ”arkivbilder”, men det är oklart vad som gäller för bilder man själv tar.

    jag är på min höjd amatörfotograf men brukar icke desto mindre bistå med bilder till de flesta arbeten jag skriver. jag fotar med en canon 400 d.

    hur mycket bör man göra anspråk på per bild, eller gäller ovanstående summa 2 460 oavsett hur många bilder man tar?

    från och med mars bosätter jag mig i kina för att försörja mig på frilansskriveri, därför vore det även kul att kunna räkna med lite extra inkomst från bilderna!