Läsarfråga: Betalt för bilder

Jojje undrade vad man ska ta betalt för sina bilder som frilansande journalist och amatörfotograf.

Varken jag eller Lisa är några fotografer, men jag har precis som Jojje fotat en del när jag jobbat från Kina. BLF har ju sin egen motsvarighet till frilansrekommendationen, men som amatörfotografer kvalar vi väl knappast in där. Försök tänka på nedlagd tid, är mitt råd. Tar det två extra timmar att fota och behandla bilderna, försök då att förhandla dig till 1300 (eller vad det blir, enligt SJF:s rek.) extra. Ofta blir man erbjuden paketpriser för text och bild, och de är sällan särskilt bra. Tänk också på om bilden publiceras en gång eller hamnar i tidningens arkiv. I det senare fallet bör du ju ha mer pengar. Mitt tips: hör med en fotograf, kolla in BLF, och var noga med att specificera hur bilden ska användas.

Och är du osäker när redaktören frågar vad du ”ska ha”, fråga först vad de kan erbjuda. Och höj. 🙂

Lycka till i Kina! Jag åker därifrån om tre dagar…

/Lina


Lämna en kommentar

Filed under Ta betalt

Kommentarer inaktiverade.