Googla dig själv – och jag ska säga dig vem du är

lifehack.org läser jag ett inlägg om Googlingsstatistik – närmare bestämt om hur vår image bestäms mer och mer av vilken information om oss själva som dyker upp i sökmotorerna.

Jag skrev om detta redan hösten 2007, och om ett amerikanskt företag som sysslar med att just städa upp efter dig på nätet. De tar bort sidor där du dummat dig, helt enkelt. Eller där andra postat ofördelaktiga saker om dig.

Utan några som helst vetenskapliga bevis tror jag att mediafolk är en av de mest googlingsbenägna arbetsgrupperna. (Kanske baserar jag detta påstående på mig själv, ahem …) Därför är det ingen dum idé att se över vad som egentligen dyker upp när man googlar på sig själv, och göra det bästa av vad som dyker upp på topp tio-sökresultaten.

En egen hemsida – brukar ofta dyka upp som första sökresultat. Kanske din enda chans att styra precis hur du vill bli uppfattad också. Ta vara på den.

Ju fler (kvalitativa) träffar desto bättre – du vill ju framstå som en produktiv frilans. En blogg kan bättra på statistiken.

Gå med i nätverk – mitt LinkedIn-konto ligger femma på förstasidan. Mitt Facebook-konto är däremot privat och avsatt för vänner.

Sedan finns det irriterande saker som man får leva med. Ett av dem är reco.se, en sajt som listar alla företag i Sverige, utan hänsyn till om det rör sig om frilansjournalister med enskilda firmor, frisörer eller restauranger. Tanken är att man ska betygsätta företagen. God idé, men funkar inte riktigt på ALLA företag, enligt min mening. Tyvärr går det inte att bli borttagen från Reco, men jag fick dem i alla fall att ändra rubriken ”Sanningen om” plus mitt namn till något mer neutralt.

Ofta går det dock att få inaktuella saker borttagna om man hör av sig till hemsidornas ansvarige. Jag tyckte till exempel inte att info jag fyllt i på ett bands hemsida som 19-åring var särskilt roligt att få upp på Google … Det är nu borta!

Det finns säkert fler saker man kan tänka på när man bygger sitt personliga varumärke online, för att tala management-språk.
Fyll gärna på med era bästa tips i kommentarerna!

/Lisa

1 kommentar

Filed under Frilansvardagen

One response to “Googla dig själv – och jag ska säga dig vem du är

  1. Pingback: Månhus » Länksprutning - 21 February 2009