Om Skatteverket var en person

Min relation till Skatteverket har alltid varit bra, om än lite orolig. Vi har inte riktigt vetat var vi har varandra. Mest är det jag som varit vilsen. De stora frågorna har verkat oändliga. Jag har undrat, krävt svar. Mötts av tystnad eller tirader jag inte riktigt förstått, ibland har han gett ett närmast shizofrent intryck. Osäkert har jag ändå nickat och sagt visst, jag fattar. Sen har jag suttit där, ensam med telefonluren i handen. Frågorna obesvarade.  Bara betygen duger, har pappa Skatteverket varit nöjd. Men mina känslor, att vi verkligen förstår varandra? Ointressant. Det hela är väldigt Norénskt.

Men relationer förändras.  Vips har den upptagne fadern beslutat att kompensera mig för sin bristande uppmärksamhet på det enda sätt han kan. Jag har ju ändå ätit min spenat var dag. Igår gick jag igenom posten jag fått under månaderna i Kina, och titta där! En utbetalningsavi på en finfin månadslön ungefär. Så gentilt.

Damn! Hade jag vetat det för två veckor sedan, hade jag sluppit äta utspädd tomatsoppa i Hong Kong.

/Lina

1 kommentar

Filed under Frilansvardagen

One response to “Om Skatteverket var en person

  1. lisagahnertz

    Prisa gud! Här kommer skatteåterbäringen!

    (Man kan alltid citera Robin Hood.)