Dåliga frågor

Lyssnar på gamla återvinningsintervjuer i P3 Populär, där svenska kändisar får svara på frågor som andra personer fått. Typ Johan Glans svarar på en fråga som ställdes till Madonna 1998. Blir rätt kul ibland.

Vissa frågor är jättebra. Men ibland blir det så smärtsamt tydligt vilken idétorka alternativt tuggimituggande inställning som journalisten har. Jag menar, den här: ”Om du var en bil, vilken bil skulle du vara då”? Allvarligt talat.
Det funkar möjligen till Bosse bildoktorn, tycker Lisa, när jag nämner det för henne i telefon.

Eller den här, till komiker: ”Vad får man inte skämta om?” Så fruktansvärt uttjatad nödfråga som humormänniskor själva hatar. Ja, jo, jag har ställt den själv, men det var hemskt länge sen och preskriberat.

/Lina

4 kommentarer

Filed under Frilansvardagen

4 responses to “Dåliga frågor

  1. Malin J

    Sportjournalisters frågor brukar ju vara smärtsamt tråkiga och förutsägbara, av typen ”hur känns det?” och ”hur har du laddat inför det här?”. Fast det är klart, idrottsmän kan nog vara lite svåra att intervjua..

  2. Jo, det är ju en superklyscha. Fast jag har inte så mycket emot den ändå. För man vill ju veta just det, hur det känns. Men man kanske kan variera sig för att få fram samma svar, typ ”vad tänker du nu?”. Fast, ja…”känns” är nog bättre, egentligen.

  3. lisagahnertz

    Intervjuer med idrottare får mig alltid att undra om det är sportjournalisternas frågor som är dåliga, eller om det helt enkelt är så att idrottare är osedvanligt tråkiga människor …

    Vad kom först, hönan eller ägget, liksom?

  4. Själv är jag så sjukt trött på alla finanskrisvinklar som ska göras på allting nu. Oavsett vad en artikel handlar om så ska krisen in på något hörn.