Motivationssvacka

Jag har haft svårt med motivationen att frilansa på sistone. Och som vi alla vet – utan motivation är det svårt att få saker gjorda.

Boven i mitt drama? Tre månaders hårt heltidsjobb med annat än journalistiken.

Det är svårt att nu ställa om hjärnan till frilansande/eget företagande, har jag märkt, när jag under några månader matats med arbetsuppgifter. Inte för att mitt andra jobb inte kräver egna initiativ eller kreativitet. Men det jobbet går hela tiden en utstakad väg – jag vet vad jag måste göra och när jag måste göra det. Jag har ett konkret mål. Jag är del av ett större maskineri som driver mig framåt; en arbetsplats.

Utmaningen med att sedan – swoosch – kastas tillbaka till frilansandet blir att jag måste skapa hela det där maskineriet på egen hand. Det är lite som att ta studenten. Man går från tolv års indoktrinering i att anpassa sig till skolan och inte tänka själv, till att vara fri att göra egna val. Det är ett helt annat sätt att vara, att tänka.

Först och främst, vid motivationssvackor tror jag att det är viktigt att inte vara för hård mot sig själv. Se det som en del av livet. Det är omöjligt att vara på topp hela tiden. Och just eftersom jag jobbat så hårt har jag lite grann tappat bort mig själv och min egen lust/drivkraft – livsviktiga saker för motivationen!

Jag bestämde mig alltså för att följa mina egna goda råd, och det verkar faktiskt funka. (Visst är det lättare att ge goda råd åt andra än att följa dem själv?!) Jag har gått på utställningar och konsert, jag har diskuterat idéer med Lina och jag har investerat i den där svindyra systemkameran som ska ge mig möjlighet att fota till mina uppdrag.  Och motivationen återkommer faktiskt, sakta men säkert.

Vad gör ni för att motivera er själva?

/Lisa

1 kommentar

Filed under Inspiration, Komma vidare

One response to “Motivationssvacka

  1. Jag ältar en dag eller två, sen blir det långsamt bättre. Nej, men jag försöker väl göra samma som du. Och försöker minnas att jag alltid kommit ur svackorna tidigare.