Twitter – oslagbart verktyg för redaktioner

Jag skaffade mig ett konto på Twitter i dag, mest för att se vad det är ”alla” pratar om just nu. Man vill ju inte missa nästa Facebook, liksom. Än så länge verkar jag inte ha många vänner och bekanta som twittrar, vilket ju onekligen leder till att det blir en ganska ointressant företeelse (jag menar, jag vet ju redan vad jag gör just nu, jag behöver ju inte tala om det för mig själv med hjälp av 140 tecken var och varannan minut).

Men!

Jag upptäckte snart att flera redaktioner twittrar. Och det, mina vänner, är verkligen ett helt genialiskt drag.

Som frilans har man ju ungefär noll inblick i de olika redaktionernas vardagar – nu vet jag plötsligt att Camino sitter i deadline (dåligt läge att ringa med frilansidé, alltså) och vad som kommer i nästa nummer av Vi Läser och Språktidningen. Vilket grymt sätt att hålla sig uppdaterad utan att bli ett irritationsmoment för redaktionerna! Intressant att följa är det också, man får lite koll på läget, så att säga.

De ovan nämnda magasin är de jag hittat på Twitter hittills. Vet ni om det finns fler?

/Lisa

2 kommentarer

Filed under Länktips, Mediavärlden

2 responses to “Twitter – oslagbart verktyg för redaktioner

  1. David Hylander

    Vi finns på http://www.twitter.com/magasinetnovell.

    Och så vill man ju veta vad du har för användarnamn så att man kan följa dig!

    /@davidhylander

  2. lisagahnertz

    Jag addar direkt!
    Mitt användarnamn är lisagahnertz – lite fantasilöst kanske, men enkelt att komma ihåg.🙂