Konsten att jobba hemifrån och få det att funka

När jag berättar för folk att jag jobbar hemma får jag ofta höra ”Åh, det skulle jag aldrig klara av!”.
Nej, särskilt lätt är det inte alltid. Och jag är långt ifrån väldisciplinerad alla dagar – vilket ofta slår tillbaka i dåligt samvete gentemot mig själv (på ett sätt jag aldrig känt när jag slackat på en arbetsplats, konstigt va?). Jag har dock upptäckt att om jag är uppstyrd, får jag gjort lika mycket på två timmar som på åtta på ett kontor fullt med folk.

Här är mina bästa tips för att lyckas med att jobba hemifrån:

  • Sätt specifika arbetstider. Och följ dem. Jag brukar försöka börja jobba senast klockan 9.30 varje morgon, sedan håller jag på så länge som behövs – dock aldrig längre än till 17.30. Ett stort problem med att jobba hemma är antingen att man slappar och sover för länge, eller att man överarbetar och aldrig kan lämna datorn. Varkendera funkar i det långa loppet. Gör helgen helig, liksom de tider du bestämt dig för att inte arbeta.
  • Avsätt ett rum eller en del av hemmet till jobb. En sorts gränsdragning för dig själv, som flyter ihop med konsten att skilja mellan jobb och privatliv när man jobbar hemma.
  • Gå ut. Lämna huset. Om det så bara är för 20 minuter. Lite fräsch luft och en sväng runt kvarteret kan verkligen göra susen för arbetslusten. Jag hörde talas om en frilans som börjar varje dag med att ”gå till jobbet”. Han lämnar lägenheten och går en liten sväng för att sen komma tillbaka till sitt hemmakontor.
  • Bestäm träff med andra frilansare eller ring till/mejla med en kollega. Ensamheten är för mig det allra svåraste med att jobba hemma, jag behöver bolla idéer och få textfeedback. Att ha ett nätverk av ”arbetskamrater” jag kan kalla in ibland är a och o för mig.
  • Träna. Skaffa en hobby. Planera roliga träffar på kvällarna och aktiviteter att se fram emot på helgerna. Saker som får dig att lämna hemmet. Att ständigt se samma fyra väggar är ingen höjdare för kreativiteten. Ge hjärnan och lusten nya injektioner så att det känns kul att jobba hemifrån – då blir det lättare att uppskatta alla dess fördelar (vilket blir ett annat inlägg!).

/Lisa

Lämna en kommentar

Filed under Frilansvardagen

Kommentarer inaktiverade.