Läsarfråga: Sälja samma idé till flera

Vi har fått ett par läsarfrågor om huruvida man kan sälja samma reportage eller idé till flera tidningar. Om man bör skicka ut säljmejl till flera tidningar samtidigt, eller vänta på att en svarar, innan man skickar till nästa.

Så här tänker jag: Jag skickar ganska ofta ut en idé till flera samtidigt. Ofta försöker jag vinkla om och sälja in den till  tidningar som har olika målgrupper, tidningar som inte konkurrerar. Samma grundidé kan ju göras som nyhetsartikel i en dagstidning och ett personporträtt i en facktidning, till exempel.

När det gäller konkurrerande tidningar kan de bli sura om de tackar ja till en grej där du redan fått ja från en annan. Det kan man förstå, så ibland skickar jag ut idén till en tidning och skriver att jag vill ha svar inom x dagar, för att veta om jag ska gå vidare.
Samtidigt så är vi frilansar ofta helt i händerna på tidningarna, vi får ofta vänta orimligt länge på att få besked. Det funkar inte att vänta två-tre veckor på att varje tidning ska få sin tur att fundera. Ur den synvinkeln tycker jag att det inte är mer än rätt att uppdragsgivarna fattar att anpassa sig till vår situation. Vill de vara säkra på att få köpa en idé måste de passa på.

Däremot, har man haft ett gott samarbete med en tidning tidigare, så är det schysst att låta dem få första tjing. Som jag skrivit tidigare så har vissa tidningar koll på vilka bylines som syns i konkurrenterna.

Du som författare äger upphovsrätten till artikeln, så ja, du kan sälja den vidare. Men kolla alltid med den första tidningen. Vissa tidningar ställer som villkor att texterna inte ska cirkulera. Men att vinkla om och erbjuda ett lite annorlunda bildmaterial brukar vara helt okej, så länge det inte säljs till en konkurrent.

/Lina

Lämna en kommentar

Filed under Mediavärlden, Nybörjartips, Sälj din idé

Kommentarer inaktiverade.