Läsarfråga: Vill ta mig från gratisskrivande till betalande uppdrag. Men hur?

S undrar: Jag har fastnat i någon form av gratisskrivande på musiksajter/tidningar där ersättningen kommer i form av (i bästa fall) hundralappar. Jag har sett det som en form av läroperiod, men som gått bättre än vad jag någonsin kunnat hoppas på. Därför har jag börjat vandra mot frilanslivet ”på riktigt” för att i framtiden kunna försörja mig, åtminstone delvis, på det. Problemet är att jag har väldigt svårt att presentera mig som frilansjournalist när jag egentligen inte känner mig som det än. Skulle jag få frågan om var jag sålt mina tidigare artiklar skulle svaret bli: ”Det har varit 99% gratisjobb och ni skulle bli mitt första ordentliga jobb”. Det känns så oerhört taffligt…

Svar: Min första tanke är att du inte alls behöver berätta att du skrivit gratis tidigare! Kanske vet inte de mer pengastinna redaktörerna om att deras fattiga internetditon inte betalar så bra, kanske bryr de sig inte. De flesta måste ju börja någonstans. Se bara på alla bloggare som plockas upp av mediahusen – för mediaföretagen är det snarare kreddigt att ha hittat en ny talang. När jag själv sålde in min första artikel var jag ganska luddig med att jag inte hade sålt något tidigare, utan hänvisade till det jag skrev under min praktik på en morgontidning. Sen hade jag vips en till tidning att hänvisa till, och så har det rullat på.

Mina tips för hur du kan gå tillväga är:

  • Om du är ett oprövat kort kan nya uppdragsgivare gärna vilja se att du inte är en total flummare som inte kan uttrycka dig i skrift. Och det är du ju inte – du har ju, vad det verkar, flera bra, gedigna arbetsprover. Hänvisa till dem, länka till exempel till en hemsida i dina mejl (ett gratis WordPress eller Blogspot-konto kan funka bra för att publicera texter).
  • Sätt dig också in i vad som är rimligt betalt för dina uppdrag. Det är inte alls dumt att fråga vad de brukar ge när de väl nappat på din idé. Frilansbudgeten varierar mycket mellan olika redaktioner. En tumregel är åtminstone 1 kr/tecken. Och minns att det är lågt.
  • Om du inte riktigt känner dig som en frilansjournalist, varför inte presentera dig som en musikskribent? Det är ett vidare begrepp, särskilt om du känner att du inte riktigt kan göra anspråk på titeln journalist.
  • Med största sannolikhet kommer ingen att fråga vad du tjänat på ditt skrivande tidigare. De kommer att vara mer intresserade av att du kan leverera en bra slutprodukt till dem. Om du ger ett intryck av att du kan göra det och är pålitlig och kunnig inom ditt ämne, då är halva striden vunnen. Och om det nu ändå skulle komma på tal, säg att du jobbat ideellt. Då verkar du ädel och ger intryck av att verkligen brinna för det du sysslar med! Och vem vill inte anlita en sådan person?

Lycka till, och hör gärna av dig med hur det går!

/Lisa

Lämna en kommentar

Filed under Komma vidare, Nybörjartips

Kommentarer inaktiverade.