Vi frågar: Jennie Dielemans

Jennie Dielemans. Foto: Shahab Salehi

Jennie Dielemans är journalist och författare. Föreläser just  nu om reportageboken ”Välkommen till Paradiset”, som kom i fjol.
Dessutom filar hon på en ny roman.
Frilansbloggen ringde upp för att höra hur det funkar att kombinera bokskrivande med frilansjournalistik.

– Jag har jobbat som journalist i femton år, och jag tackar numera nej
till i princip alla frilansuppdrag jag får. Det är ett privilegium att
kunna ta reda på och skriva om missförhållanden, det är hela
anledningen till att jag är journalist. Men det är svårt att få tid
till det på en redaktion. Som frilans betalar det dåligt, så stället
gör jag andra saker som att föreläsa vid sidan om.

Men ger det verkligen bra betalt att föreläsa?

– Ja. Nu är jag ute och föreläser två, tre gånger i veckan. Även om
reportageböcker inte betalar så mycket, så är det strategiskt bra
eftersom det genererar andra jobb.

Varför ville du skriva Välkommen till paradiset”?
– Idén kom när jag själv var på semester i Filippinerna. Ingen hade
kritiserat turismen eller skrivit om den på det här sättet tidigare.

Hur vet man om ens idé håller till en hel reportagebok?
– Det finns inga bra regler. Världens mest osexiga ämne kan bli
jättebra, det beror helt på hur man skriver. Ett bra exempel på det är
Isabella Lövins ”Tyst hav”. När man ska gå vidare med idén är ett tips
att titta på de reportageböcker man själv gillar, och se vilket förlag
och förläggare de har haft.

Vad är det för skillnad på att skriva en artikel jämfört med en
reportagebok?

– Det beror på vad man har för stil, men det är mycket friare att
skriva en reportagebok.
Jag lärde mig mycket av att skriva min första roman (Tackar som frågar
– historien om några människor
, reds anm), jag hade mycket mer rymd
och jag behövde inte berätta allt för läsaren på en gång.

Hur funkar det att kombinera det vanliga journalistjobbet med att skriva böcker?
– Visst kan man samla det man jobbat med i sitt dagliga arbete och gå
vidare på det. Eller sälja enskilda artiklar ur sin bok under tiden
man skriver den, det kan man göra mycket mer än jag gjorde. När det
var dags att börja skriva flyttade jag till ett kollektiv i Malmö i
ett och ett halvt år. Jag hade samlat hur mycket material som helst.
Jag bokade tid för skrivandet och fokuserade bara på boken.

Vad har du för planer framöver?
– Jag ska till Rotterdam och göra research inför nästa roman. Den
kommer att handla om våld och rasism i Europa. Det sköna med en roman
är att man alltid kan fixa till verkligheten. Journalistiken ska få ut
någon litet och lättfattligt av något stort, men att skriva en roman
är tvärtom. Jag ska lämna manuset i februari 2010, än är det för
tidigt att prata om vad det ska bli. Det kan lika gärna bli en tumme.

/Lina

Lämna en kommentar

Filed under Vi frågar...

Kommentarer inaktiverade.