Dagens peppmöte

Som frilans är erfarenhet är lika med pengar. Ju längre du jobbat, desto mer pengar drar du in. Det stämmer i viss mån annars också, men som anställd kan du få en schysst lön det första du gör. Som nykläckt frilans tar det ofta längre tid att jobba upp ett flöde som varje månad ger samma utkomst som en kollega med a-skatt. Det där flödet kan ta några år att fixa.

Det tänker vi inte alltid på. Jag skriver vi, för både Lisa och jag drabbas av detta ibland. Jämförandet.

Vi tittar på kollegor med månadslön eller frilansar med minst tio år i yrket. Så undrar vi om vi verkligen borde jobba med det här. När vi inte drar in typ en miljon om året (för de man jämför sig med är alltid stenrika stjärnskott).

Så krisar vi lite. Och kommer på att: Man kan ju inte peaka karriären NU, eller hur? Vi har ett decennium på oss för det. Minst.  Och hur var det nu med företag, visst ska man vänta minst tre år innan man har en ärlig chans att utvärdera hur det kommer att gå? Jo. Så är det. Och tänk så sjuukt mycket effektivare och hårdare man blir som journalist/företagare, när man hela tiden testar sina förmågor.
Vad är förresten chansen att man om tio år tittar tillbaka på sin frilanskarriär och säger: Nä. Det har inte förbättrats någonting sedan jag startade. Jag gör lika många jobb som då, jag har inte lärt mig något om vilka uppdragsgivare som är bra eller dåliga, och jag har inte blivit ett streck mer effektiv, etablerad eller eftertraktad.

Noll chans!

Lisas och mina peppmöten brukar alltid sluta med att vi dunkar varandra självgott i ryggen. Smörjer varandras egon. Vi är så jävla bra ändå. Du också.

/Lina

4 kommentarer

Filed under Frilansvardagen, Inspiration

4 responses to “Dagens peppmöte

  1. Cecilia

    Pepp! Tack precis vad jag behövde idag. Tack också för en BRA blogg.

  2. Axel Lindhe

    Ja, pep behövs…

    Men om det tar två år att bygga upp….skall man då
    svälta i 2 år…? (usch, nu var jag negativ…)

    Hur peppar man sig att Mejla/ringa säljsamtal? Har ni bra tips på det…jag lyckas bygga upp ett sådant motstånd…

    läser er blogg med intresse!
    /Axel

  3. Svälta är så tråkigt i längden, man kan ju ha ett extrajobb som drar in hyran i början. Jag såg mina första år som en förlängning av åren med CSN-lån och en skön överraskning när jag tjänade mer än så.

    Vad man gör för att ringa och mejla det där man ska ringa och mejla? Kan bli ett problem när man har för mycket tid, hjärnan är rätt puckad ibland. Man får lura sig själv att det är superviktigt: Skriv en att göra-lapp och bestäm en deadline när det ska göras. Om slösurfning och annat kommer emellan, ta en kort promenad och när du kommer tillbaka får du inte sätta igång datorn/gå ut på nätet förrän du gjort det du ska.

  4. Ellen

    Skönt att fler än jag tänker att det är helt OK att landa runt CSN. Det är ju lätt att jämföra sig med dem som sitter på fasta jobb… Jag har frilansat i tre månader och det är lätt att tro att allt ska vara fixat nu, men tack för påminnelsen om att det tar tid. Tålamod.🙂