Läsarfråga: Förhandla om arvode

Vi har fått en läsarfråga om arvodesförhandlingar:”Brukar man förhandla om arvode PLUS resekostnader – eller är det vanligare att försöka få sa pass bra betalt att man kan stå för resan själv?
Det vill säga – ska jag argumentera för att få betalt för flera dagar, eller ska jag försöka hålla antalet arvoderade arbetsdagar nere men kräva reseersättning utöver detta?Vad är er erfarenhet? Det gör ju en viss skillnad om man håller frilansrekommendationen i åtanke. Ärligt talat gör mig förhandlingsläget lite nervös. Jag har försörjt mig som skribent vid sidan av andra brödfödejobb i ett par år nu; och har hunnit vänja mig vid att få undermåliga honorar.”
Svar: Det spelar egentligen ingen roll om du eller redaktören tar kostnaden för resan, den är avdragsgill för er båda. Fråga vad han eller hon föredrar och utgå från det. Börja att förhandla om arvode för själva jobbet utifrån frilansrekommendationen. Stå på dig och argumentera för att få betalt den tid du behöver. Tänk igenom dina argument och hur mycket tid du kommer att lägga ner så behöver du inte vara så nervös innan. Censurera inte dig själv, det är lätt hänt när man är van att få lite betalt. För att få bästa förhandlingsläge är det bra om du först frågar redaktören vad de brukar betala för den här typen av jobb. Då har du överläge och riskerar inte att säga ett bud som han blir för glad över. Till sist bakar du ihop det hela med resekostnaden. Hoppas det här hjälpte dig.

/Lina

Lämna en kommentar

Filed under Ta betalt

Kommentarer inaktiverade.