Fyra timmars arbetsdag

Bloggen Think Simple Now har ett bra inlägg om att bara jobba fyra timmar per dag, som jag fann väldigt inspirerande.

Kontentan är att du bestämmer dig för vad du vill ha gjort, dels per dag, dels på en vecka, och följer sedan den listan utan att fuska. Arbetet värderas alltså i vad som faktiskt blir gjort, snarare än i hur lång tid du väljer att lägga ner på en arbetsdag. För erkänn, hur många timmar går inte åt till slösurfning, kaffekokande och samtal med kollegor? Tänk att istället vara ”fri” att ha ett privatliv efter säg, kl. 12! Det är faktiskt en lyx man som egenföretagare kan unna sig. Kvalitet framför kvantitet, rent arbetstidsmässigt, alltså.

För tänk efter. Det behöver ju faktiskt inte finnas en arbetspolicy på ditt eget företag som stipulerar att du ska vara tillgänglig 9-17 för att please din chef. Snacka om självbedrägeri – du är ju din egen chef!

Personligen tror jag inte att jag kan få den här regimen att fungera en hel vecka igenom. Det finns dagar då jag faktiskt måste jobba åtta timmar i sträck, eller då något viktigt dyker upp kl. 16.30, eller då man har en intervju inbokad och man sen behöver skriva direkt för att få ur sig allt viktigt medan man fortfarande kommer ihåg det.

Men, jag tror jag ska testa. Kanske nästa vecka. Kommer dock att kräva en hel del självdisciplin …

Hur ser ni på arbetstider? Hur mycket lägger ni ner, effektiv tid, per dag?

/Lisa

4 kommentarer

Filed under Frilansvardagen, Inspiration, Länktips

4 responses to “Fyra timmars arbetsdag

  1. Nils Pettersson

    Tja!
    Själva grejen är väl att man hittar sin egen metod. Den du berättar om är nog bra just med tanke på att man effektiviserar. Men precis som du skulle jag aldrig hinna allt på fyra timmar per dag. I varje fall inte varje dag.

    Själv gör jag varje fredag ett enkelt schema över nästa vecka där jag lägger in alla uppgifter och åtaganden etc. Jag lägger till och med in surftid (om den inte har med efterforskning att göra förstås) och e-postkoll. Sedan är det bara att bocka av. På så sätt får jag överblick. Det får dessutom följden att jag kan jobba på en dag och kanske korta ner nästa.
    Det funkar för mig.
    Hälsar Nils

  2. lisagahnertz

    Jag brukar också göra ett veckoschema, i mitt fall varje måndag. Just som du säger; det är skönt med överblicken och att kunna bocka av grejer. Då ser man allt man faktiskt får gjort.
    Har dock inte kommit så långt som till schemalagd surftid, men gud vet att jag skulle kunna bli mycket mer effektiv om jag skar ner på den posten… Känner alltid stress att jag missar ”något viktigt” om jag inte kollar mejlen jämnt och ständigt. Ungefär som när man förr lyfte på luren för att höra om det fanns någon ton när man väntade på telefonsamtal.🙂

  3. Hej igen!
    Precis, jag tycker mejlen verkligen är en stressfaktor precis som det ibland tvångsmässiga surfandet. Sedan räcker det ju ofta inte med att läsa mejlen, man ska svara också. I det fallet försöker jag vara ärlig mot mig själv – det är ju inte så ofta det är jättebråttom med mejl. Det är egentligen mest när man skickar korrektur fram och tillbaka. Så normalt räcker det med en koll på förmiddagen och en på eftermiddagen för min del.

    Hälsar Nils

  4. Ett tips är att fundera över när man är som mest igång/kreativ och i möjligaste mån få jobbat då. Förmiddag? Eftermiddag? Kväll? Med kaffe? Utan kaffe?

    Att sätta gränser för sig själv, t. ex. två blogginlägg, en artikel o.s.v. på en viss tid funkar också bra tycker jag.

    /Jenny F