Idéflödet en färskvara

Den senaste tiden har jag knappt frilansat någonting, mest bara jobbat på SR och Metro. Det är skönt att då och då jobba med en redaktion, att jobba i ett team. Speciellt inom dagspress är det oftare ett snabbare tempo än det man har som frilans. Det gillar jag.
När tiden för de egna jobben krymper är det svårt att motivera sig att fortsätta med dem. Idékläckandet måste hållas igång för att funka. Som frilans på heltid har jag flödet igång. Även om jag inte tänker på det aktivt så hittar jag kopplingar överallt i vardagen. Men när jag kommer hem efter en dag på redaktionen är jobbet över. Jag stänger av. Frilansidéerna kommer trögare, är lite sämre. Inte alls så vässade.

Det är helt klart svårt att hitta balansen mellan redaktionsjobb och de egna knäcken. Vill man frilansa på heltid måste man nästan bestämma sig och tacka nej till allt annat. Det är stor risk – eller chans – att man sugs in och blir fast en längre tid.
Så är det för mig nu. Under sommaren och hela hösten blir det heltidsjobb på SR och Metro. Det känns helt rätt just nu.
Så. Nu stänger jag av idésökaren för ett tag.

/Lina

Lämna en kommentar

Filed under Frilansvardagen, Inspiration

Kommentarer inaktiverade.