Lämna skuldkänslorna

Igår var jag och Lina och pratade om bloggen på Peppar, ett nytt nätverk för kvinnliga företagare i Göteborg. Vi mumsade smörgåstårta och diskuterade företagande – och jag blev verkligen påmind om hur bra det är att träffa andra företagare och snacka kundkontakter, arvoden och ups-and-downs. Dessutom föddes flera nya idéer på saker att blogga om. En av dem var skuldkänslor.

Du känner kanske igen dig – klockan är fyra på eftermiddagen och du är klar för dagen. Åh vad skönt det skulle vara att hänga lite i solen, kanske ta en tur på stan, läsa den där nya boken du lånade på biblioteket igår … Men så fort du lämnar skrivbordet kommer den otäcka skuldkänslan krypande; du borde jobba! Vad är du för latmask som inte drar in pengar till företaget? Du måste fakturera, nu!

Sådär känner jag ofta. Kanske har jag ett alltför starkt lutheranskt överjag och borde bli lite mer som byggarbetarna jag såg i Rom år 1999 som … ja, som jag faktiskt inte såg. Där var uppenbarligen arbeten på gång för att rusta upp alla gamla ruiner inför millennieåret och den väntade turistanstormningen fyra månader senare, men inga arbetare syntes till. Kort sagt, förmodligen måste jag, och flera av oss andra företagare, påminna oss om att man kan jobba för att leva, inte leva för att jobba. Och lämna skuldkänslorna, för de har ju aldrig gjort en något gott.

Först och främst tror jag att det är viktigt att identifiera vad som verkligen är produktivt arbete. Jag har pratat om det förr, men det tål att upprepas: arbetar du snabbt, och är van att på ”vanliga” jobb sitta av stora delar av arbetstiden, ja, då är det ju meningslöst att straffa dig själv med att sitta av tiden inför dig själv. Till exempel.
Att bestämma på förhand vad jag vill ha ut av dagen, och sedan sluta när de målen är nådda, är något som funkar bra för mig. När jag ser vad jag realiserat får jag belöningen att vara ledig.
Tid är heller inte samma sak som produktivitet. Och jobb är inte bara den tid som läggs vid skrivbordet. Det kan ofta vara när du inte jobbar alls som nya idéer och infallsvinklar kläcks, det är ju så kreativa yrken fungerar.

Jag tror också att det är viktigt att ge sig själv ledig tid. Att tillåta sig själv att ”ha” ett jobb, inte ”vara” det. Genom att hela tiden jobba, eller känna skuld för att man inte jobbar och mala den skuldkänslan, så tappar man lusten inför själva jobbet till slut. Det kan vara en idé att skaffa sig en hobby som inte alls är relaterad till jobbet.

Kort och gott. För att slippa skuld, identifiera vad du faktiskt får gjort. Skippa föreställningar om ”hur det ska vara”, nu är det du som bestämmer. Kom underfund med vilka arbetstider och rutiner som funkar för dig. Och var inte för hård mot dig själv – du ska orka ett helt liv. Tänk lite mer på byggarbetarna i Rom.

/Lisa

5 kommentarer

Filed under Frilansvardagen, Inspiration

5 responses to “Lämna skuldkänslorna

  1. Tack! Uppiggande läsning så här inför tågresan upp till Midsommarfirandet och lite annat somrigt som jag så stort skulle ha sålt in idéer om… och inte gjorde såklart… dåligt för magron… Men herre min Gud, sill är jättebilligt! Glad sommar på er!

  2. Ja, jag känner väl igen mig i det där med skuldkänslor…Och det är ju en märklig ”logik” i det här med att börja banna sig själv för att man inte jobbar hårdare: man blir arg på sig själv för att man inte fått mer gjort – vilket gör att man jobbar ännu sämre – vilket i sin tur gör att man blir ännu ett snäpp mer irriterad etc, etc. Den onda cirkeln är igång.

    Vad som behövs tror jag är beröm, inte alltid så lätt att ge sig själv dock… Men också, precis som du skriver, att få prata och diskutera med andra – att komma ut ur sin egen lilla värld…

    Jag läste en intervju med författaren David Lagercrantz för ett tag sedan där han berättade att han är enormt ostrukturerad i sitt skrivande( massor med avbrott för ”barnpassande” m m) och att han fick idén till sin senaste bok mitt under en promenad i Stockholm. Intressant att läsa som en motvikt till alla de som förespråkar fasta arbetstider.

    Fram för att vi slutar med att bestraffa oss själva!!

    Mvh Axel

  3. lisagahnertz

    Det är skönt att höra att det inte bara är jag som får de där skuldkänslorna. Efter att ha läst era kommentarer, och pratat om det på nätverksträffen, verkar det faktiskt vara väldigt vanligt. Men första steget att bli av med de negativa känslorna är väl att identifiera dem? Kan vi trösta oss med!

  4. Tack själva och välkomna till Peppar. Har också funderat vidare om slacker-skolan, vilja/böra, måsten och krav (och brist på dem). Att bocka av målen under dagen istället för att stirra sig blind på tiden var ett schysst tips. Ok – då tar jag ledigt. Nu. /Jenny

  5. Tack för en bra artikel om ett ämne som ständigt finns närvarande i mitt liv och biter tag i mig. Det handlar verkligen om att jobba med sig själv och se till det man gör istället för till det man inte gör …

    Jag vill även passa på att tacka för en superbra, läsvärd blogg. 🙂

    /Emily