Uppstart, nystart, omstart

löpbana

Det är mer än ett år sedan jag senast skrev här på Frilansbloggen, och förutom några tappra försök av Lina att blogga i våras har väl inte Frilansbloggen precis varit ett under av sjudande aktivitet sedan förra sommaren. Men nu tänkte jag att det skulle bli ändring på det. Förhoppningsvis har inte alla ni schyssta läsare övergett oss, förhoppningsvis hittar ni tillbaka hit.

Just nu befinner jag mig i startfasen. Igen. Det är inte första gången; längre ledigheter och projektanställningar har tidigare satt mig i denna fas av att återorientera sig i frilanslivet. Hur var det man gjorde nu igen? Varje gång känner jag samma sak: hur sjutton har jag kunnat klara det här förut? Sälja in mina idéer, vara disciplinerad på mitt lilla hemmakontor, få ekonomin att gå runt? Och på något sätt har det gått (antagligen när plånboken börjat skrika som en stucken gris – det brukar vara en motivation så god som någon).

Vad har jag egentligen gjort sedan sist? Jo, i augusti förra året gick jag hastigt och lustigt och fick en (tidsbegränsad) heltidsanställning på Sveriges Radio som webbredaktör. Där jobbade jag fram till jul. Under våren har jag sedan jobbat 40-60 procent på SR och frilansat resten av tiden – men i ärlighetens namn har jag inte sålt så mycket utan mest fokuserat på mitt fasta frilansuppdrag som korrläsare (jo, jag fixade att behålla det utöver min heltidstjänst under hösten, men det var ganska tungt). Sommaren har ägnats dels åt sommarjobb på SR och åt en lång semester. Och nu är jag alltså tillbaka och försöker motivera mig själv att frilansa igen, våga sälja mina idéer och få allt att flyta på igen. Så nu när jag skriver här på Frilansbloggen så tror jag att det kommer att bli lika mycket pepp till er som till mig själv att få den här frilansbollen i rullning igen.

Lina då? Hon har fått barn, en underbar liten grabb, och har precis börjat jobba igen efter mammaledigheten. Som producent på SR:s Meny minsann. (Det är mycket SR här, känner jag.) Kanske kommer hon att dela med sig lite av journalistlivet från den synvinkeln också, vi får se.

Som avslutning på ett väldigt långt blogginlägg tänkte jag nu passa på att fråga er läsare, om ni finns kvar;

Hur gör ni för att ta er igenom uppstartsfasen?

/Lisa

3 kommentarer

Filed under Frilansvardagen, Komma vidare

3 responses to “Uppstart, nystart, omstart

  1. Lina

    Skriv listor, Lisa! Att göra-listor alltså. Och bestäm möten med andra frilansar, där ni redovisar idéer och ger varandra feedback. Sätter upp mål till nästa gång ni ska ses. Det brukade funka bra, har jag för mig.🙂

  2. Hej Lisa! Jag fick mycket lägligt ett peppmail (som jag i o f s prenumerar på, från någon coach som jag just nu inte minns namnet på🙂 Och där stod det: vänta inte på motivationen – GÖR saker istället – och det tror jag är viktigt – annars är det lätt att bara gå omkring att vänta på en motivation som aldrig dyker upp.

    Sen har jag ju en liten grej som jag gör. Har alltid med mig en företagsdagbok – som kommer upp ganska ofta och där idéer alstras och bokföringen påminns om. Jag valde en söt liten anteckningsbok som jag har med i vått och torrt. Sen håller jag med kommentaren ovan – listor är härligt! Men framför allt: AGERA.

    Oj. Märker att jag är hurtpruttig🙂 Men jag är så inspirerad för denna höst! Och väntar på svar från en redaktör som verkar ärligt intresserad. Kan det bli onsdag någon gång?

    Kram
    Emilia

  3. Lisa

    Listor började jag med idag, så nu har jag lite bättre överblick. Jag som älskar listor. Tänk att jag glömt av det. Tack för påminnelsen, Lina.

    Göra saker – bra tips, Emilia! Att agera brukar ju faktiskt föda energi att göra nya saker, och alstra nya idéer, så jag ska nu bara kasta mig ut!