Hur presenterar jag min idé till en redaktör?

Emilia frågar:

När jag har kontaktat redaktörer på olika tidningar har jag fått lite olika svar när det kommer till idéer – en del vill ha färdiga artiklar, andra kan tänka sig ta ställning till idéer (oskrivna artiklar – men en text med innehåll och hur tankarna går kring ens artikelidé). Men vad är egentligen ”normen” – hur jobbar ni med era idéer – och det som intresserar mig mest – hur ingående ska man vara?? Jag tror nämligen att själva presentationen är viktig och första steget till ett jobb. Däremot är jag lite osäker på hur mycket man ska skriva i ett första skede till en redaktör.

Hej Emilia, och tack för din fråga!

Det jag brukar göra när jag kontaktar en redaktör för första gången är att skicka en pitch av min idé, ett ”säljmejl”. I den brukar jag beskriva min idé med rubrik plus några få meningar, tänk ungefär som en ingress som ska göra redaktören nyfiken.

Sedan skriver jag kortfattat om eventuell research som jag gjort, kanske vilka intervjupersoner jag tänkt mig, vad jag vill att artikeln ska ge svar på eller spegla – kort sagt, några rader som visar att jag vet att idén håller.

Till det kan man sedan lägga till förslag på var i tidningen man tror att idén skulle passa och varför den är aktuell (här får man ju anpassa sig lite till huruvida det är magasin eller dagspress man vänder sig till, de har ju olika lång pressläggning). Om man har skrivit om ämnet tidigare kan man nämna det, för att visa att man är påläst.

Håll säljmejlet kort och luftigt, inte mer än en halv A4. Det ska väcka redaktörens intresse och samtidigt sälja in dig som rätt person att göra ett jobb för dem. Hur mycket man ska avslöja av ens research är en avvägning, men enligt min erfarenhet är det mycket sällan ens idéer stjäls, varför man gott kan bjussa på det man vet.

Sådana här säljmejl skickar jag till nya kontakter om jag har en idé som jag tror skulle kunna passa dem. Redaktörer jag har bättre kontakt med kan jag vara lite vagare med och bolla fram och tillbaka.

Ibland kan man ju känna att man verkligen vill frilansa för någon – utan att riktigt veta vad de är ute efter. Då är mitt tips; ring! Ring och fråga. Letar de efter något speciellt just nu? Har de temanummer på gång? Tar de ens in frilansmaterial just nu? Ha då gärna några idéer på lut att testa på redaktören.

Vad gäller att skicka färdiga artiklar, alltså skriva på spek, är inte så ekonomiskt försvarbart eftersom redaktören kanske beslutar sig för att inte alls köpa in artikeln när du väl har skrivit den (och lagt ner tid och möda). Å andra sidan kan det fungera som ett sätt för en ny frilansare att visa upp sig. Det är en avvägning man får göra från fall till fall.

Lycka till!

/Lisa

Lämna en kommentar

Filed under Sälj din idé

Kommentarer inaktiverade.