Tjäna pengar på dina artiklar – genom tävlingar

Bild: "Winner"Det är en bra idé att hålla en koll på Anslagstavlan på journalisten.se. Där utannonseras bland annat tävlingar som vi journalister kan delta i. Och ja, det är okej att nominera sig själv.

Har du till exempel skrivit ”särdeles god miljöjournalistik i svenska medier” det senaste året kan du bli 25 000 kr rikare om du ror hem titeln Årets miljöjournalist. Sista anmälningsdag är 4 oktober.

EU har också ett gäng priser. Har du skrivit minst 3800 tecken om mångfald och/eller diskriminering kan du bli åtskilliga tusen euro rikare i Journalist Award 2010. Sök senast den 17 september (på fredag, alltså!). Har du däremot ”ökat medvetenheten och förståelsen för fattigdom och social utestängning” i EU kan du söka till Europaårets journalisttävling 2010. 24 september är sista dagen att söka.

Se där, ett alternativt sätt att både dra in lite cash och credd som frilans!

/Lisa

3 kommentarer

Filed under Länktips

3 responses to “Tjäna pengar på dina artiklar – genom tävlingar

  1. Tack för tipset! Tyvärr har jag bara publicerat dylikt på min blogg så jag kan inte söka, men bra att hålla i minnet i alla fall. 🙂

  2. frilansbloggen

    Varsågod! Vem vet, nästa år kanske du har något publicerat att skicka in? 🙂

    Jag har aldrig deltagit i någon sådan här tävling, men det kanske vore en bra idé. Om man nu någon gång lyckas pricka in ämnena …

    /Lisa

  3. Ja, tävlingar är underskattat – och det ger ju en sporren att verkligen göra ett bra jobb! Men som sagt, det gäller att pricka ämnena. Jag skriver oftast om kost, motion & hälsa. Kanske som bäste inspiratör kan jag ro hem någon vinst?

    Tack för länken till artikeln om gigonomics – mycket intressant!

    Emilia