Kasst med karensdagar för egna företagare

Jag är förkyld. Inte sådär ”hjälp-jag-har-svininfluensan”-sjuk, utan mer bara rätt och slät sjuk. Ont i halsen. Hängig. Hjärnan känns geggig.

Om jag hade varit anställd så hade jag varit sjukskriven nu. Fått 80 procent av lönen. Tänk vilken outsäglig lyx! Men så ser ju inte riktigt verkligheten ut när man har eget företag. Igår låg jag mest utslagen på soffan, idag jobbar jag lite fastän jag egentligen borde vara helt ledig.

Senast jag var sjukskriven var när jag var anställd. Har aldrig varit det som egen företagare. Har helt enkelt känts för besvärligt att krångla med Försäkringskassans blanketter över en vanlig förkylning. Men jag vill kunna ha möjligheten att få sjukpenning precis som om jag vore anställd.

Sedan den första juli i år har företagare minst sju dagars karens. Det har nog inte undgått någon. Detta sänker våra egenavgifter med minst 0,74 procent. Och det ger säkert en massa pengar till staten också har jag en känsla av, utan att vara särskilt insatt – det är väl därför de har genomfört det. (Någon som vet?)

Resonemanget verkar ha gått som så att företagare sjukanmäler sig ju ändå aldrig. Men det är lite märkligt ändå, att en regering som talar så mycket om det fria valet tar bort det helt när det gäller vår möjlighet att bestämma över vår egen sjukpenning.

Jag hade tidigare valt att ha en karensdag. Okej, så jag fick lite högre egenavgift, men jag tyckte det var värt det. Det kan hända en hel del oförutsedda saker. Får jag blindtarmsinflammation, blir påkörd av en bil eller blir inlagd på sjukhus med en elak lunginflammation så vill jag gärna ha tillgång till mina eget inbetalade slantar lika snabbt som jag skulle fått dem om jag varit anställd. Så är det inte nu.

Och det är riktigt dåligt.

Brukar ni läsare med eget företag sjukskriva er eller jobbar ni på ändå? Vad tycker ni om karensreglerna?

/Lisa

P.S. Karensdagarna är ännu ett sorgligt kapitel i hur dåligt skyddsnät egna företagare har. För större jämförelse över skillnaden mellan att vara anställd och företagare, kolla den här tabellen. Scrolla ner lite på sidan för att komma till tabellen.

1 kommentar

Filed under Frilansvardagen

One response to “Kasst med karensdagar för egna företagare

  1. Pingback: Sjuk som frilans, är det lika med ensam? | Frilansbloggen