Att vara effektiv utan deadline – går det?

GÄSTBLOGG: Sju vaga frilansidéer på en post-it lapp. Bara att sätta igång. Börjar googla. Hamnar istället på ett blogginlägg om dajmkladdkaka, vidare till en artikel om tepartyrörelsen, tänker att jag kanske borde ställa till med tebjudning.

Hittar en tidskrift som jag inte visste fanns och funderar. Har jag någon idé som skulle passa? Bildgooglar redaktören. Hon är lik någon.

Så är det lunchdags.

Utan deadlineångest rinner timmarna lätt iväg, jag gör allt och ingenting. När jag kommer hem har jag en dålig känsla i magen, känner mig lat och usel.

Avslutade nyligen ett vikariat på GP, var mycket effektiv. Tänkte: nu jäklar, slut på frilanssåset (så tänker jag varje gång jag varit på tidning). Lite disciplin tack.

Men så sitter jag här och läser om dajmkakor istället för att göra viktig research.

Vet inte riktigt hur jag ska komma till rätta med det här. Har försökt med rigida tidsscheman, att göra-listor, facebook-förbud. Men det hjälper inte.

Min smarta frilanskollega Sofia Hultqvist anser att jag helt enkelt börjar jobba för tidigt. Kanske har hon rätt.

För jag håller alltid deadline. Och lika gärna som att sitta och slösurfa på kontoret och låtsasjobba, skulle jag kunna sitta på ett fik med en kompis och äta muffins i början av veckan. Inte börja jobba förrän det är så kallat skarpt läge.

Men samtidigt: Hur svårt kan det vara? Är det inte bara att skärpa sig? Hur blir ni effektiva utan en snar deadline?

/Kerstin Sjödén

Kerstin är journalist och sitter på byrån Frilansarna.

7 kommentarer

Filed under Frilansvardagen, Gästbloggar, Inspiration

7 responses to “Att vara effektiv utan deadline – går det?

  1. lisagahnertz

    Jag känner verkligen igen mig i det där. Särskilt som det i början känns som en stor kontrast mellan att frilansa mot att vara anställd – sitter man där på ett kontor har man ju någon annan som hittar på arbetsuppgifterna åt den, det löper av sig självt, och när man väl går hem är man ledig.

    Jag brottas jättemycket med det som Kerstin skriver om. En grej som funkar för mig är att jag ger mig själv små mini-deadlines: idag ska jag har gjort det här och det här, sedan är jag ledig. Eller; idag ska jag jobba fyra timmar koncentrerat med det här. Det brukar funka bättre än att tänka att jag ska sitta som på vore jag anställd och producera i åtta timmar.

    Frilansandet är mycket beroende på idéer och infall, och av min erfarenhet brukar de inte komma när jag sitter och värker framför en dator.

  2. Nu när jag har tänkt mig att börja frilansa på allvar känns det här som en ganska aktuell fråga. Min mor säger att jag behöver piskan på ryggen för att få något gjort och det ligger nog en del i det. Har man en fast deadline så är det en sak – då börjar jag med en rivstart, sen låter jag saken vila tills slutvisionen mognat i huvudet och till sist blir det slutspurt.

    Har jag däremot ingen annan som egentligen står eller faller med det jag gör så blir det svårt med incentiv. Saker som att hyran ska betalas känns inte riktigt lika viktigt som att någon ska bli nöjd med det man har presterat. Konstigt det där. Mindervärdeskomplex kanske? I alla fall – trivs man med stress kan det helt enkelt ibland vara nödvändigt att skapa sin egen stress precis som din kollega föreslår.

    För mig funkar det inte med att ge mig själv tidsramar. Däremot kan jag bestämma att idag ska jag få det här och det här gjort oavsett hur mycket tid som går åt. Sen behöver det inte bli färdigt, men ambitionen ska finnas där.

  3. Kerstin

    Det är jättebra tips, tror jag. Att tänka vad man ska ha gjort istället för hur länge man ska ha jobbat på en dag. Jag är lite fast i att sitta länge på kontoret och leka duktig. Sedan gillar jag också att göra listor, där jag skriver upp varenda liten skitsak. Kanske inte så mycket för att jag måste, men för att det känns så bra att bocka av.

  4. lisagahnertz

    Listor – jag älskar listor. Man får överblick och känner sig duktig när man bockar av.

  5. En av sakerna som lockar med frilansjobb är ju just det att man inte behöver sitta på kontoret och ‘leka duktig’. Själv har jag alltid tyckt att närvaro bara ‘för att’ är fullständigt slöseri med tid. Har man inget jobbrelaterat att göra eller ingen inspiration för att göra det är det bättre att gå och fika muffins och lufta tankarna istället. Man kan ju ta med sig skrivblocket.

  6. lisagahnertz

    Jag håller helt med dig, Tessan!

  7. För att inte tala om när man har småbarn och måste arbeta hemifrån… Jodå jag har ställt ordning ett kontor men har jag suttit där? Nope!
    Jag slänger upp benen i soffan varvar mellan kaffe och te, kollar att lillan har en film dvs en riktigt bra film så jag kan arbeta ostört (dvs, med facebook dricka kaffe slänga i en maskin tvätt, diska och ja just det ja, ska jag börja måla köket eller inte?)
    Telefonen ringer ilsket; en orolig sambo som vet att jag har massor att göra undrar hur det går; Jag hinner ju inget…….
    Undra varför?
    Nej tack till arbete hemifrån!
    H