Knep för att komma igång: tänk kvantitet!

November är den Nationella romanskrivarmånaden. Alltså: att under endast en månads 30 dagar ska alla som vill skriva en roman på minst 50 000 ord.

Det låter lite galet, eller hur? Men, det finns en tanke bakom. Och det är inte (bara) att det ska skrivas en massa hafsiga böcker. Nej, det är få igång skrivandet. Tänk bort prestationsångest, research, kvalitet. Tänk istället kvantitet.

Det ligger något i det där kvantitetstänkandet. När jag brukar ha svårt att komma igång med en text så brukar det hjälpa att tänka att, okej, ingen behöver se det jag skriver nu, jag kan ändra hur mycket jag vill i efterhand, nu skriver jag något så får jag se vad det blir. Bara detta att jag får ur mig något, vad som helst, brukar vara en isbrytare.

Så det där kvantitetstänkandet kan appliceras på mer än bara böcker som skrivs på en månad, alltså.

Och känner du dig lite sugen att ge delta i Nationella romanskrivarmånaden – förra året lyckades 30 000 personer nå 50 000-ordsmålet – så kan du registrera dig här. För en hjälp på traven, kolla också in Wireds bästa tips för att lyckas med dina föresatser. Du har fortfarande 25 dagar kvar …

/Lisa

4 kommentarer

Filed under Inspiration

4 responses to “Knep för att komma igång: tänk kvantitet!

  1. Har faktiskt ställt in mig på att göra NaNoWriMo i år. Har liiite svårt att faktiskt strunta i kvaliteten, men några ord präntas det ned i alla fall och det är ju det viktigaste. Om man går med så finns det ju regionala forum man kan hänga på också. Där ordnas det även träffar irl, som skrivfikor, pubkvällar etc.

  2. lisagahnertz

    Spännande att bokskrivandet blivit som en slags folkrörelse. Du får hålla oss uppdaterad med hur bokskrivandet går!

  3. Haha. Ja, det är lite roligt. Detta med svenska träffar är en relativt ny företeelse. Förhoppningsvis har jag ett positivt resultat att rapportera i slutet av månaden. ^o^

  4. Jag är också med för första gången. Hittills har det gått bra och mina karaktärer har börjat leva ett eget liv. Mycket intressant att se hur det slutar…