Öka din texts läsbarhet med Lix

Lix-räknaren är en sådan där grej som jag fick upp ögonen för under journalistutbildningen – men som jag helt glömt av tills jag läste den här krönikan.

Har ni koll på Lix? Lix-räknaren räknar ut läsbarhetsindexen i din text, alltså hur lätt eller svår texten är att läsa. Du klistrar helt enkelt in din text i en ruta och får så en beräkning på dess läsbarhet. Längden på meningarna och orden är det som räknas. Smart är också att man får en sammanställning över hur ofta ett visst ord används.

Texten jag just nu tragglar med, en recension, fick ett Lix på 52, alltså 2 ”poäng” över vad som skulle räknats som en ”medelsvår, normal tidningstext”. Jag tror det är mina långa meningar som spökar. Jag ska nu genast se över min förkärlek för kommatering och bisatser som tycks ha fått spatt i just denna text.

Try Lix – you’ll like it!

/Lisa

Lämna en kommentar

Filed under Länktips

Kommentarer inaktiverade.